آیت‌الله جاودان: مراقب زبانتان باشید
کد خبر: 4209897
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۸

آیت‌الله جاودان: مراقب زبانتان باشید

آیت‌الله جاودان گفت: اگر می‌خواهید همه اعضا و جوارح سالم بماند باید مراقب زبانتان باشید که اگر زبان سالم باشد بقیه اعضا هم سالم است و خطر زبان از بقیه اعضای بدن بیشتر است.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله محمدعلی جاودان، استاد اخلاق حوزه علمیه تهران، سه‌شنبه ۲۱ فروردین‌ماه در اختتامیه اعتکاف طلبگی امام فردا در مسجد گوهرشاد آستان قدس رضوی با بیان اینکه مراقب زبانتان باشید، گفت: صوم برای همه اعضا و جوارح است نه اینکه فقط چیزی ننوشید و نخورید! اما اگر می‌خواهید همه اعضا و جوارح سالم بماند باید مراقب زبانتان باشید که اگر زبان سالم باشد بقیه اعضا هم سالم است! و خطر زبان از بقیه اعضای بدن بیشتر است به همین دلیل اگر زبان سالم بماند بقیه اعضا هم سالم است. 

این استاد اخلاق حوزه علمیه تهران با بیان اینکه هر روز اعضای بدن از زبان شکایت دارند، اظهار کرد: حتی در روایت نیز به خطر زبان اشاره شده است که دیگر اعضای بدن از زبان شکایت می‌کنند. امام سجاد علیه‌السلام فرمودند: «اِنَّ لِسانَ ابْنِ آدَمَ یُشْرِفُ کُلَّ یَوْمٍ عَلی جَوارِحِهِ فَیَقولُ: کَیْفَ أَصْبَحْتُمْ؟ فَیَقولونَ: بِخَیْرٍ اِنْ تَرَکْتَنا! وَ یَقولونَ: اَللّهَ اَللّهَ فینا! وَ یُناشِدونَهُ وَ یَقولونَ: إِنَّمانُثابُ بِکَ وَ نُعاقَبُ بِکَ» زبان آدمیزاد، هر روز به اعضای او نزدیک می‌شود و می‌گوید: چگونه‌اید؟ آن‌ها می‌گویند: اگر تو ما را به خودمان واگذاری، خوب هستیم! و می‌گویند: از خدا بترس و کاری به ما نداشته باش و او را سوگند می‌دهند و می‌گویند: ما فقط به‌واسطه تو پاداش می‌یابیم و به‌واسطه تو، مجازات می‌شویم. 

این استاد حوزوی به دو گناه مهم زبان اشاره و بیان کرد: دروغ و غیبت از مهم‌ترین گناهان زبان است که در جامعه این دو گناه خیلی هم عادی شده است در صورتی‌ که از گناهان کبیره است و گناه غیبت از زنا هم بالاتر است! مجبور نیستید که همین‌طور حرف بزنید همین که حرف فلانی را به فلانی می‌زنید و در بین آن دروغی گفته می‌شود و غیبتی صورت می‌گیرد این حرف‌زدن تبدیل به گناه می‌شود، پس زبانتان را خیلی مواظب باشید و با خود عهد کنید از امروز دیگر حرف کسی را نزنید. 

وی افزود: مسئله غیبت نیز جایی دقیق توضیح داده نشده است؛ ولی در رساله آموزشی مسائل بیشتری از آن بیان شده است که خیلی‌ها این مسئله‌های شرعی را بلد نیستید که باید بروید و یاد بگیرد و این مسائل شرعی را آگاه شوید که یک موقع وقتی دارید نقل‌قولی می‌کنید این نقل و قول شما تبدیل به غیبت نشود. 

وی در پایان گفت: همه دینشان را دوست دارند و اگر دینتان را دوست دارید باید حتی از روی جهالت و نادانی هم غیبت نکنید، پس حتماً مسائل و احکام شرعی غیبت را بروید یاد بگیرید که به این گناه مبتلا نشوید.

محسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha