همراهی دولت برای بهبود اقتصاد، کمک خوبی برای نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی است
کد خبر: 1449966
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۶
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

همراهی دولت برای بهبود اقتصاد، کمک خوبی برای نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی است

گروه اجتماعی: محسن رضایی اقتصاد مقاومتی را از تدابیر رهبر معظم انقلاب برای عبور کشور از تحریم‌ها دانست و به تلاش‌های دولت یازدهم برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: همراهی دولت در این بخش می‌تواند کمکی برای رسیدن به اهداف مطرح‌ شده در اقتصاد مقاومتی باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، در کارگاه آموزشی علمی و تخصصی اقتصاد مقاومتی که با حضور اساتید مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز، 23 شهریور در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از طریق ارتباط ویدیو کنفرانس، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم درآمدهای نفتی خوزستان افزایش یابد، باید به استاندار اختیارات کامل داده شود، به‌گونه‌ای که مدیر عامل مناطق نفت‌خیر جنوب به پیشنهاد استاندار خوزستان انتخاب شود.

وی با بیان اینکه در خوزستان ظرفیت‌های بسیاری در بخش نفت، گاز و پتروشیمی وجود دارد اما مشکل اصلی این استان بیکاری جوانان است، ادامه داد: یکی از پیشنهادهای ارائه شده به دولت این است که اختیار نفت و گازی که در خوزستان سوزانده می‌شود به استاندار داده شده تا با تبدیل شدن، درآمد حاصل از آن به خوزستان تعلق گیرد.

وی بر تدوین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در خوزستان متناسب با ظرفیت‌های این استان تأکید کرد و گفت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در خوزستان باید متناسب با ظرفیت‌های جغرافیایی، فرهنگی، اقتصادی و منابع انسانی این استان تدوین شود. خوزستانی‌ها در کنار زر و گنج زندگی می‌کنند اما مشکلات اقتصادی در این استان بسیار زیاد است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برنامه ششم توسعه در حال تنظیم است، افزود: مسئولیت تنظیم برنامه ششم توسعه با مجمع تشخیص مصلح نظام است و پس از تنظیم، این برنامه برای بررسی و تأیید به رهبر معظم انقلاب تقدیم می‌شود.

وی گفت: اقتصاد مقاومتی یکی از تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی برای جلوگیری از نوسانات و فراز و نشیب‌های اقتصادی، عبور از تحریم‌ها و برنامه‌ریزی اقتصادی برای آینده کشور است.

رضایی با تأکید بر اینکه دولت یازدهم تلاش بسیاری برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور دارد، اظهار کرد: خوشبختانه دکتر روحانی، رییس دولت تدبیر و امید و همچنین وزرای دولت تلاش‌های بسیاری برای همراهی و حل مشکلات بخش صنعت کشور داشته‌اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: همراهی دولت در این بخش می‌تواند کمک خوبی برای رسیدن به اهداف مطرح شده در اقتصاد مقاومتی باشد.

وی با بیان اینکه بنگاه‌های کوچک اقتصادی کشور در بخش بازاریابی قدرت زیادی ندارند، گفت: یکی از راه‌حل‌های رفع مشکل این بنگاه‌ها این است که دولت از طریق تعاونی، تسهیلاتی در اختیار بنگاه‌ها قرار دهد.

همچنین عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان در این کارگاه با بیان اینکه خوزستان اقتصادی‌ترین استان کشور است، افزود: خوزستان علاوه بر نفت و گاز در حوزه بنادر، سدها، اراضی کشاورزی و... پیشتاز بوده و به لحاظ استراژیک نیز جایگاهی مهم دارد. این استان جزء استان‌هایی است که همه مردم ایران به آن تعلق خاطر دارند و این تعلق خاطر ریشه در خاک این سرزمین و باورهای دینی و انقلابی آن دارد.

مقتدایی با اشاره به اینکه باید در بخش اقتصادی هم برای مردم این استان تعلق خاطر به وجود آورد، گفت: با به وجود آوردن این تعلق خاطر، جمعیت در استان تثبیت خواهد شد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: تثبیت جمعیت بدون رفاه خیلی مشکل است مگر در مقطعی که دیگر این کار ایثار نام دارد؛ آن‌چه که در دفاع مقدس انجام دادیم از این جنس بود.

وی افزود: اگر قرار است نسل‌های بعد از خودمان را در این استان نگه داریم باید با زبان متفاوتی این کار را انجام دهیم، باید معیشت را تامین کنیم. بخشی از این تثبیت وضعیت معاش با تعامل به دست می‌آید و بخش دیگر هم نیازمند تقابل است.

مقتدایی تاکید کرد: مقاومت یعنی تعامل در شرایطی تعادلی و تقابل در زمانی که تهاجم و تحمیلی وارد می‌شود. به تعبیر دیگر مقاومت برای حفظ هر آن‌چه که ارزش دارد در زندگی صورت می‌گیرد. گاهی سرزمین است، گاهی ایدئولوژی و مقاومت همیشه برای حفظ کردن نیست که گاهی برای به دست آوردن هم باید مقاومت کرد که انرژی هسته‌ایی از این قبیل است.

استاندار خوزستان با انتقاد از اینکه بخش زیادی از اقتصاد مملکت ما را چینی‌ها و برخی کشورهای دیگر در دست گرفته‌اند، گفت: باید برای مقاومت برابر این تهاجم‌ها و تقابل، اطلاعات کافی و به روز داشته باشیم. راه برون‌رفت از این بن‌بست‌ها یافتن و به کار بستن نسخه‌های گوناگون است.

وی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای استفاده درست و بهینه از امکانات و توسعه متوازن در تمام بخش‌هاست. امسال و سال آینده با فعال شدن طرح عظیم احیای اراضی 550 هزار هکتاری شاهد پیشرفت‌های چشمگیری خواهیم بود.

captcha