۳۰ بهمن؛ زمان آغاز رقابت​های کشوری نهمین دوره مسابقات قرآن مدهامتان در خوزستان
کد خبر: 2860792
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴

۳۰ بهمن؛ زمان آغاز رقابت​های کشوری نهمین دوره مسابقات قرآن مدهامتان در خوزستان

گروه فعالیت‌های قرآنی: افتتاحیه نهمین دوره مسابقات قرآن مدهامتان ساعت ۱۹:۳۰ پنج‌شنبه، ۳۰ بهمن در حسینیه امام رضا(ع) اهواز و مراسم اختتامیه نیز ساعت ۹ روز یکشنبه، ۳ اسفند در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، نشست خبری مرحله کشوری نهمین دوره مسابقات کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور مدهامتان امروز سه‌شنبه، 28 بهمن با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان و معاون فرهنگی این اداره‌‌کل برگزار شد.

در آغاز این نشست حسین براتی، مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد استان خوزستان، اظهار کرد: به لطف خدا برای دومین بار موفق شدیم میزبان مسابقات قرآنی مدهامتان کشور که ویژه اعضای کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد برگزار می‌شود، باشیم.

وی با اشاره به کلمه مدهامتان به‌معنای دو باغ سرسبز به آیه 64 سوره الرحمن اشاره کرد و گفت: این مسابقات به‌منظور شناسایی و معرفی هر چه بهتر و بیشتر فعالان قرآنی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد کشور پیش‌بینی شده است.

براتی ادامه داد: مقدمات اولیه برگزاری این دوره از مسابقات از ابتدای نیمه دوم امسال با تشکیل ستاد اجرایی آن پیگیری شد. خوشبختانه با همراهی استانداری خوزستان و برخی دستگاه‌های استان نسبت به برنامه‌ریزی و اجرایی کردن مسابقات همراهی و مساعدت‌های خوبی در استان صورت گرفت.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد استان خوزستان اظهار کرد: با آیت‌الله موسوی​جزایری نماینده ولی​ فقیه در استان و آیت‌الله شفیعی نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری در همین خصوص مذاکراتی انجام شد و ان‌شاءالله از حضورشان در ایام برگزاری مسابقات بهره‌مند خواهیم بود. مراسم افتتاحیه این مسابقات ساعت 19:30 پنج‌شنبه 30 بهمن در حسینیه امام رضا(ع) واقع در کیانپارس برگزار خواهد شد. مراسم اختتامیه نیز ساعت 9 روز یکشنبه 3 اسفند در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی خوزستان برگزار می​شود.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه در رشته‌​های مختلف این مسابقات قریب به 210 نفر از منتخبان مرحله استانی مسابقات مدهامتان سراسر کشور شرکت خواهند کرد، افزود: مرحله شهرستانی نهمین دوره مسابقات مدهامتان در استان خوزستان در نیمی از شهرستان‌ها به صورت رقابتی برگزار شد و مرحله استانی در سطح بسیار بالایی با حضور داوران برجسته و متسابقان مستعد در آذر برگزار شد.

براتی اظهار کرد: رشته‌های مرحله کشوری نهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان شامل قرائت، حفظ(کل، 20 جزء، 10 جزء)، اذان، ترتیل و تفسیر(ویژه ائمه جماعات کشور) است که بیشترین متسابقان را رشته حفظ به خود اختصاص داده است.

مسئول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان خوزستان در ادامه در پاسخ به سؤالی درخصوص برگزاری کارگاه‌های تخصصی قرآنی در حاشیه برگزاری مسابقات اظهار کرد: برگزاری کارگاه​های آموزشی، در حاشیه برگزاری مسابقات امری به جا و حق است؛ اما به دلیل محدودیت زمانی برگزاری رقابت​ها و زمان محدود اساتید و داوران، امکان برگزاری این کارگاه​ها وجود ندارد. اما پیش‌بینی شده است از فرصت به‌وجود آمده حضور استعدادهای قاریان و حافظان کشور در قالب برگزاری محافل قرآنی در سطح استان استفاده شود.

وی گفت: تحت نظارت دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، علاوه بر کانون‌های فرهنگی ـ هنری، یک کانون تخصصی وجود دارد که رشته‌های تخصصی به آنها واگذار شده است. همچنین یک مرکز خانه نور تحت نظارت دبیرخانه فعالیت دارد که در مسجد مستقر است و نسبت به آموزش‌های قرآنی برنامه‌هایی را در دو حوزه آموزش و ترویج اجرا می‌کند و علاوه بر آن یک کتابخانه عمومی کانون داریم که از دبیرخانه کانون‌ها مجوز می‌گیرد.

براتی ادامه داد: در سفر معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان به دنبال این هستیم تعداد خانه‌های نور استان را نسبت به سال‌های گذشته ارتقا دهیم.

در ادامه همایون قنواتی مدیر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: باعث افتخار ماست که میزبان اهالی قرآن هستیم. امیدواریم فضای معنوی و قرآنی مناسبی در این چند روز فضای شهر اهواز را عطرآگین کند. خوزستان از دیرباز سابقه دیرینی در برگزاری جلسات  قرآنی دارد. به همین دلیل حافظان و قاریان بسیار برجسته‌ای در حوزه ملی و بین‌المللی خوزستان را به یکی از استان‌های بسیار مطرح و صاحب سبک در حوزه فعالیت‌های دینی و قرآنی تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه در کنار برگزاری رقابت​های قرآنی اعضای کانون​های مساجد کشور، چند برنامه جنبی و البته مهم در نظر گرفته شده است، افزود: در حاشیه این مسابقات از دستگا‌‌ه‌ها و افرادی که به عنوان خادم قرآن در استان به شمار می‌روند و بیشترین فعالیت را در حوزه مدیریتی جهت توسعه فرهنگ قرآنی دارند تقدیر خواهد شد. تجلیل از خانواده شهدای قرآنی و معرفی یک خانواده قرآنی از دیگر برنامه‌های این جشنواره در افتتاحیه و اختتامیه خواهد بود.

قنواتی با بیان اینکه استان خوزستان در ایام برگزاری مسابقات میزبان معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی خواهد بود، گفت: دیدار با مؤسسات فرهنگی و قرآنی استان خوزستان از برنامه‌های حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی خواهد بود که امیدواریم دیدارهای ایشان با موسسات قرآنی فضای حمایتی بهتری را در مؤسسات قرآنی به وجود بیاورد.

مدیر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در پایان از مساعدت و همراهی استانداری خوزستان، شرکت ملی مناطق نفت​خیز جنوب و موقوفه مرحوم مدنیان تشکر کرد.

captcha