کد خبر: 3514588
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹
پای تفسير قرآن آيت‌الله شفيعی/3

چگونه پناه بردن به خداوند از اولیاء و انبیاء آموخته شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: شیطان از عمل انسان می‌ترسد بنابراین صرفاً گفتن اعوذبالله من الشیطان الرجیم بدون پشتوانه قلبی بدون فایده است. شیطان از عمل و قلب انسان خوف دارد به آن معنا که در عمل این جمله را رعایت کنیم. صدا، ترجمان عمل است؛ وقتی گفته می‌شود اعوذبالله باید صدا تقویت کننده این لفظ باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، آیت‌الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در جلسه تفسیر قرآن کریم که شامگاه گذشته 21 تیرماه برگزار شد، به تفسیر عبارت «اعوذبالله من الشیطان رجیم» پرداخت و اظهار کرد: «استعاذه» یعنی گفتن اعوذباالله من‌الشیطان الرجیم که مستحب است انسان در هنگام آغاز تلاوت قرآن ابتدا استعاذه گوید.

وی با بیان اینکه 11 مورد استعاذه در کتب قرائت و تفسیر بیان شده است، گفت: اعوذبالله من ‌الشیطان الرجیم، اعوذبالله سمیع العلیم من الشیطان رجیم، اعوذباالله سمیع العلیم من الشیطان لعین الرجیم، اعوذبالله من‌الشیطان الرجیم واعوذبالله من حفظات الشیاطین و ... از جمله این 11 مورد است.

آیت‌الله شفیعی بیان کرد: بهترین این جملات عبارت «اعوذبالله من الشیطان الرجیم» است که دیگر از این کمتر نمی‌شود. این لفظ در آیه 98 سوره نمل وارد شده است بنابراین مستحب است استعاذه به همین صورت جمله خوانده شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: از نام‌های خداوند فقط الله در این جمله آمده است؛ احتمال می‌رود هر نام دیگری از نام‌های خداوند را بیاوریم آن نتیجه مطلوب را نگیریم و هیچ یک فایده کلمه «‌الله» را نمی‌رسانند چراکه هر نامی از نام‌های خدا به بخشی از صفات خداوند اشاره می‌کنند و الله به همه صفات خداوند اشاره می‌کند و مطمئن هستیم که با این نام مبارک خداوند بر شیطان پیروز هستیم و با لشکر خداوند وارد شده‌ایم.

وی افزود: پس اعوذباالله از هر کلمه دیگری درست‌تر است. انبیا‌ء و اولیا به وسیله پناه بردن به خداوند از شر شیطان رها شده‌اند. در آیات قرآن کریم درباره پیامبران و پیغمبر اسلام(ص) آمده است که پناه به خداوند برده‌اند به این وسیله پیروز شده‌اند. بنابراین اینها دلیل است بر آنکه شر شیطان خیلی قوی است که انبیاء به وسیله نام الله بر شیطان پیروز شده‌اند.

آیت‌الله شفیعی با طرح این پرسش که «انسان ضعیف و ناتوان در مقابل شر شیطان چگونه می‌خواهد مقاومت کند؟» عنوان کرد: باید چگونه پناه بردن به خداوند را از اولیاء و انبیاء آموخت و شر شیطان را بسیار جدی تلقی کرد؛ شیطان قسم خورده است که همه بندگان را گمراه کند الا بندگان خالص را. پس باید با جدیت به جنگ شیطان رفت و با همه لشکر خداوند به خداوند پناهنده شد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: شیطان از عمل انسان می‌ترسد بنابراین صرفاً گفتن اعوذبالله من الشیطان الرجیم بدون پشتوانه قلبی بدون فایده است. شیطان از عمل و قلب انسان خوف دارد به آن معنا که در عمل این جمله را رعایت کنیم. صدا، ترجمان عمل است؛ وقتی گفته می‌شود اعوذبالله باید صدا تقویت کننده این لفظ باشد.

وی با بیان اینکه استعاذه بر دو نوع عوام و خواص است، گفت: استعاذه عوام پناه بردن به خداوند از وسائس و شر و القائات شیطان است و ارتباطی به خود شیطان ندارد. استعاذه خواص پناه به خدا از خود شیطان و صفات شیطان است؛ میان نفس انسان و شروع بدی‌ها ارتباط وجود دارد بنابراین انسان همیشه باید از شروع بترسد.

آیت‌الله شفیعی بیان کرد: با قوت و قدرت گفتن اعوذبالله آغاز وسوسه شیطانی را از قلب رها می‌کند چراکه شیطان دشمنی است که از انسان غافل نیست و اما انسان از او غافل است. یک لحظه غفلت از شیطان انسان را به بدبختی دچار می‌کند.

مطالب مرتبط
captcha