روش اهل ایمان در برخورد با سلوک غیر عاقلانه
کد خبر: 3872842
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱

روش اهل ایمان در برخورد با سلوک غیر عاقلانه

گروه معارف ــ روش اهل ایمان به فرموده قرآن، صبر و دور کردن بدی‌ با خوبی است. خُلق مؤمنان این است که با شنیدن سخنان زشت، صبر پیشه می‌کنند و بر این باورند که عمل زشت سرزده از طرف مقابل، عمل اوست و او باید پاسخگوی عمل خود باشد.

اخلاق مؤمنان در برخورد با سلوک غیر عاقلانه

به گزارش ایکنا از خوزستان، در آیه 55 سوره مبارکه قصص، خداوند برخی از ویژگی‌های اهل ایمان را برمی‌شمارد؛ از جمله این ویژگی‌ها، رفتاری است که مؤمنان در مقابل افراد جاهل در پیش می‌گیرند: «وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَ قالُوا لَنا أَعْمالُنا وَ لَكُمْ أَعْمالُكُم سَلامٌ عَلَيْكُم لا نَبْتَغِي الْجاهِلِين»: و چون سخنان لغو و باطل بشنوند از آن روى برمی‌گردانند و می‌گويند: اعمال ما براى ما و اعمال شما براى شماست. برويد بسلامت. ما هرگز مصاحبت (و همنشينى) نادانان را طالب نيستيم.

علامه طباطبایی در توضیح این آیه می‌نویسد: منظور از «لغو» سخنان بيهوده و خشن و زشتى است كه پرداختن به آن، كار عاقلان نيست. وقتى مؤمنان سخنان بیهوده، خشن یا زشت افراد جاهل را مى‏‌شنيدند، مقابله به مثل نمى‌‏كردند، بلكه مى‏‌گفتند: اعمال ما براى ما و اعمال شما براى شما است. اين در حقيقت اعلام ترك گفتگو است، «سَلامٌ عَلَيْكُمْ» يعنى شما از ناحيه ما خاطرتان جمع باشد و ايمن باشيد كه گزندى نخواهيد ديد. به تعبیر برخی مفسران این «سلام» به معنی گذشتن مسالمت‌آمیز انسان از افراد نادان است.

روش اهل ایمان به فرموده قرآن کریم، صبر و دور کردن بدی‌ با خوبی است. خُلق مؤمنان این است که با شنیدن سخنان زشت، صبر پیشه می‌کنند و بر این باورند که عمل زشت سرزده از طرف مقابل، عمل اوست و او باید پاسخگوی عمل خود باشد. چنانکه ما نیز باید پاسخگوی عمل خود باشیم.

بنا به نظر علامه جوادی‌آملی اینان به هنگام برخورد با مخالفانِ راه خدا بی‏‌آنكه زبان به لغو بگشايند، می‌‏گويند: اعمال ما از آنِ ما و كارهای شما از آنِ شما. بلكه زبان خود را كه مظهر سلامت الهی است، به خيرخواهی جاهلان می‏‌گشايند و در عين تصريح به راه متفاوت خود با آنان، برايشان آرزوی سلامت و رهایی از جهل و نادانی می‏‌كنند؛ (سَلامٌ عليكم لأنبتغي الجاهلين).

انتهای پیام
captcha