ضعف قاریان در مفاهیم / زمان صحبت درباره تلاوت معنامحور هنوز فرانرسیده است
کد خبر: 3921104
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۷
چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن کریم خوزستان/ 2

ضعف قاریان در مفاهیم / زمان صحبت درباره تلاوت معنامحور هنوز فرانرسیده است

رئیس هیئت داوران چهل‌ و سومین دوره مسابقات قرآن کریم استان خوزستان با تأکید بر اینکه الزام قاریان و حافظان در مسابقات به آشنایی بیشتر با مفاهیم قرآن نکته بسیار مهمی است، گفت: یکی از پیش‌نیازهای مهم قرائت معنامحور این موضوع است که قاری بتواند معنا را به مخاطب القا کند. در مسابقات امسال استان خوزستان برای من محرز شد که هرچند ما تاکنون درباره قرائت معنامحور صحبت می‌کردیم، وقت و زمانش هنوز فرانرسیده است، وقتی قاریان معانی ساده را نمی‌دانند، نمی‌توان انتظار داشت که معانی آیات را بیان کنند.

مهدی دغاغله

مهدی دغاغله، رئیس هیئت داوران چهل‌ و سومین دوره مسابقات قرآن کریم استان خوزستان، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، اظهار کرد: مدیر جدید امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در قیاس با گذشته با دقت، برنامه‌ریزی و حساسیت بیشتری عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه خط‌مشی این تیم جدید قرآنی در سازمان اوقاف تأکید بر آشنایی قاری قرآن با مفاهیم است، گفت: یکی از پیش‌نیازهای مهم قرائت معنامحور این موضوع است که قاری بتواند معنا را به مخاطب القا کند. در مسابقات امسال استان خوزستان برای من محرز شد که هر چه ما تاکنون درباره قرائت معنامحور صحبت می‌کردیم، وقت و زمانش هنوز نرسیده بود،  چراکه وقتی قاریان معانی ساده را نمی‌دانند، نمی‌توان از آنها انتظار داشت که معانی را برسانند.

دغاغله گفت: به آقای حاجی‌شریف، ناظر مسابقات قرآن، که از سازمان اوقاف و امور خیریه به استان آمده بود گفتم که اگر مسابقات یک فایده داشته باشد، همین الزام قاریان و حافظان به آشنایی بیشتر با مفاهیم قرآن است. حداقل انتظار از قاری قرآن این است.‎ البته انتظار مقام معظم رهبری تکلم کامل به زبان عربی بود. اضافه‌ شدن بخش مفاهیم به صورت شفاهی به مسابقات قرآن یکی از رویکردهای مهم در راستای رسیدن به تحقق تلاوت معنامحور است. در مسابقات سعی کردیم قاریان را ملزم کنیم که برداشتشان را بگویند. تعدادی از قاریان معانی را واقعاً بلد نبودند اما عده‌ای به دلیل اینکه زبان فارسی‌شان ضعیف بود نمی‌توانستند معنا را برسانند.

داور بخش لحن مسابقات قرآن کریم خوزستان با بیان اینکه عملکرد قاریان از نظر قرائت در این دوره از مسابقات خوب بوده است، گفت: به نظرم سطح قرائت‌ها خوب بود. شرکت‌کنندگان ما از داوران خوزستانی نمره خوبی از تجوید می‌گیرند، اما در تهران امتیازشان فرق دارد و این به خاطر تفاوت دیدگاه در تجوید است. با توجه به اینکه نتایج مشخص شده و می‌دانید که چه کسانی رتبه‌های برتر را کسب کرد‌ه‌اند، اگر عملکرد شرکت‌کنندگان را فقط در بخش لحن بسنجیم، نتیجه جدیدی به دست خواهد آمد. عملکرد مهدی سیاحی در این دوره از مسابقات خوب بود و می‌توان در مرحله کشوری برای کسب رتبه به او امید داشت.

وی بیان کرد: شاید عملکرد شرکت‌کنندگان اهوازی از دیگر شهرهای استان به خاطر دسترسی به استادان، منابع، رقابت زیاد و پیگیری‌های مستمر بهتر باشد اما کسی که کمتر به جلسات دسترسی دارد، کُندتر جلو می‌رود. با همه این تفاسیر پیشرفت خوبی را در شرکت‌کنندگان شهرستان‌ها دیدم، کمااینکه مهدی سیاحی به تازگی به اهواز آمده و علی حزبیان، که اهل شادگان است، آموزش‌هایشان را در دیگر شهرهای استان گذرانده‌اند.

انتهای پیام
captcha