مصطفی اسماعیل صوت خود را به تسخیر مفاهیم قرآنی درآورده بود
کد خبر: 4065180
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
نوه قاری شهیر مصری:

مصطفی اسماعیل صوت خود را به تسخیر مفاهیم قرآنی درآورده بود

نوه شیخ مصطفی اسماعیل، از قاریان فقید و شهیر در مصر و جهان اسلام با بیان اینکه توانسته سه هزار تلاوت متعلق به پدربزرگش را جمع‌آوری کند، تأکید کرد: اکبرالقراء مصر بر خلاف دیگر قاریان صوت خود را به تسخیر مفاهیم قرآنی درآورده بود.

علا حسنی، نوه شیخ مصطفی اسماعیل

به گزارش ایکنا به نقل از صدی البلد، علاء حسنی، نوه شیخ مصطفی اسماعیل، قاری قرآن اهل مصر و یکی از بزرگ‌ترین قاریان جهان به مناسبت زادروز پدربزرگ خود (17 ژوئن 1905 برابر با جمعه، 27 خرداد) با تلویزیون مصر گفت‌وگو کرد.

او می‌گوید: سعی کردم صوت ضبط شده پدربزرگم را که بیش از 3000 ساعت بود جمع‌آوری کنم و امیدوارم صداهای ضبط شده او دوباره زنده شود و صدای اذان را با صدای او از شبکه یک بشنوم.

حسنی می‌گوید: در میان قاریان قدیمی و فعلی هیچ قاری جز پدربزرگم، شیخ مصطفی اسماعیل نیست که بتواند از صدای خود برای بیان مفاهیم قرآن استفاده کند. همه قاریان، قرآن را برای صوت خود به تسخیر درآوردند؛ اما شیخ مصطفی اسماعیل صوت خود را در خدمت قرآن کریم به تسخیر درآورد.

شیخ مصطفی اسماعیل، قاری شهیر مصری

او افزود: هر قاری با مقامات موسیقایی مشخصی محدود می‌شود و در حد حنجره خود تلاوت می‌کند که این یک نوع زیرکی است و به معنای آن نیست که صدای آنها خاص نبود اما پدربزرگ من صوت خود را برای قرآن به خدمت گرفت و حنجره خود را مثل یکی از ماهیچه‌های بدنش می‌دانست و بنابراین از تمام جزئیات آن و چگونگی و زمان استفاده از آن آگاه بود.

نوه شیخ اسماعیل با بیان اینکه تُرک‌ها مجذوب صدای جدش هستند و همه قاریان نو در شرق آسیا سعی در تقلید از او دارند، گفت: انگار خداوند صوت او را پلی برای متصل شدن به دل مردم قرار داده است.

دانلود کل قرآن با صوت مصطفی اسماعیل

در صفحه تلاوت‌های قرآن مصری، امکان دانلود صوت کل قرآن کریم با تلاوت استاد مصطفی اسماعیل قرار داده شده است.

حسنی گفت: نوازندگان بزرگی هستند که به تحلیل صدای او پرداختند؛ گویی او قهرمان جهان در استفاده از مقام‌های موسیقی است و توانسته از تمام مقام‌ها استفاده کند و ما هم تلاوت‌هایی از استاد داریم که تأیید می‌کند او توانسته است، مقام‌ها را با نبوغی شگفت‌انگیز تطبیق دهد.

دانلود شاهکارهایی از تلاوت‌های استاد مصطفی اسماعیل

در تارنمای سمعها شاهکارهایی از تلاوت استاد مصطفی اسماعیل برای مخاطبان قابل پخش و دانلود است.

علاء حسنی در پایان به آراستگی ظاهر و پوشش پدربزرگ خود اشاره کرد و گفت: او شیوه لباس پوشیدن خاص خود را داشت و و رابطه‌اش با رؤسای جمهور و رهبران خوب بود و جمال عبدالناصر، رئیس جمهور فقید مصر در سال 1965 از او تجلیل کرد و در لبنان، سوریه، عربستان سعودی، کویت و بسیاری از کشورها هم از او تجلیل به عمل آمده بود.

علا حسنی آرشیوی از صوت‌های قرآن مصطفی اسماعیل را نگهداری کرده است

انتهای پیام
captcha