اقبال جامعه قرآنی کشور به سمت قرائت است
کد خبر: 4094052
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۳
حافظان قرآن و افق پیش رو/ ۴

اقبال جامعه قرآنی کشور به سمت قرائت است

شجاع زویدات، حافظ بین‌المللی قرآن معتقد است که در حال حاضر اقبال کشور ما بیشتر به سمت قرائت رفته است، چون فقط در این زمینه فرهنگ‌سازی شده است.

شجاع زویداتشجاع زویدات، حافظ بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره فرهنگ حفظ قرآن در کشورمان و چشم‌انداز حفظ گفت: در حال حاضر اقبال کشور ما بیشتر به سمت قرائت رفته است، چون فقط در این زمینه فرهنگ‌سازی شده است.

وی با اشاره به حضور خود در مسابقات بین‌المللی قرآن کویت که ماه گذشته برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اتفاقات جالب در این مسابقات این بود که در مراسم اختتامیه یک مرتل به تلاوت پرداخت و این نشان می‌دهد که در آن کشورها، فرهنگ ترتیل و حفظ قرآن غالب است.

زویدات ادامه داد: سال‌ها قبل زمانی که دانش‌آموز بودم، به مسابقات بین‌المللی عربستان اعزام شدم. یکی از استادان و داوران عربستانی درباره پرسش‌های متنوعی که از یک حافظ قرآن در مسابقات و مراسم می‌شود مثل اینکه بتواند بر اساس شماره صفحات قرآن یا سطرهای یک صفحه، آیات را بخواند، گفته بود اگر به جای این تکنیک‌ها، قرائت‌های ده‌گانه را یاد می‌گرفتید بهتر بود. این نکته مهمی است و اگر ما از سنین پایین وارد این عرصه شده بودیم در این زمینه قوی‌تر می‌شدیم.

این حافظ قرآن با بیان اینکه فرهنگ‌سازی در کشور ما به سمت قرائت رفته است، اظهار کرد: در محافل قرآن کریم باید از حفاظ استفاده شود، در برخی محافل ترتیل‌خوانی شود و به همان نسبت که به تلاوت اهمیت می‌دهیم، حفاظ قرآن کریم نیز فضایی برای عرضه خود داشته باشند.

وی بیان کرد: در کشورهای عربی اگر حافظ کل قرآن باشید، شما را به عنوان یک فرد متخصص می‌شناسند. در کشور ما وقتی فردی وارد حوزه علمیه می‌شود در مقاطع مختلف تحصیلی، عنوان خاصی به افراد اطلاق می‌شود، در کشورهای عربی، قرائات نیز به همین شکل است و وقتی به فرد شیخ گفته می‌شود که اجازه‌نامه قرائات را دریافت کرده باشد؛ این اتفاق در کشور ما نیز شکل گرفته است.

زویدات در پایان گفت: یکی از نکات جالب توجه در مسابقات کویت این است که به شرکت‌کنندگان اعلام کرده بودند و این فرصت را به وجود آورده بودند که شرکت‌کنندگان کل قرآن را بر شیوخ آن‌ها بخوانند و در پایان به آنها اجازه‌نامه رسمی وزارت اوقاف داده می‌شد. در طول مدت مسابقات و در حاشیه این رویداد، برخی شرکت‌کنندگان، قرآن را نزد شیخ می‌خوانند تا بتوانند اجازه‌نامه آنها را اخذ کنند و این کار تبلیغی جالبی بود.

انتهای پیام
captcha