چگونگی بهره‌مندی از ظرفیت حفاظ در مؤسسات قرآنی
کد خبر: 4093286
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۹
حافظان قرآن و افق پیش‌رو/ ۲

چگونگی بهره‌مندی از ظرفیت حفاظ در مؤسسات قرآنی

داور بین‌المللی مسابقات قرآن با بیان این که حفاظ قرآن، نسبت به آحاد عمومی جامعه انس بیشتری با قرآن دارند، گفت: حافظان راهکارها و روش‌های تربیتی که می‌توان در مؤسسات قرآنی به‌کار برد، بررسی و مطالعه کنند.

امیر آقاییامیر آقایی، حافظ پیشکسوت قرآن کریم و داور بین‌المللی مسابقات قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره چگونگی بهره‌مندی از ظرفیت حفاظ قرآن در جامعه گفت: افرادی که موفق شده قرآن را حفظ کنند می‌توان چند دسته دانست؛ برخی از آنها، حفاظ بزرگسال و شاغل هستند که در حین مشغولیت‌ها، حفظ قرآن را انجام می‌دهند، این افراد را می‌توان در زمینه تخصصی خود به کار گرفت. برای مثال اگر ادارات بخواهند برای کارکنان خود یا خانواده‌های آنان برنامه‌ریزی قرآنی داشته باشند بهترین افراد برای به کارگیری، همین حفاظ قرآن هستند.

وی افزود: دسته دیگر جوانان و نوجوانانی هستند که در حال حفظ قرآن هستند یا موفق به حفظ قرآن شده‌اند، اما جایی شاغل نیستند، بهترین جایی که می‌توان از این‌گونه حفاظ استفاده کرد آموزش و پرورش است. متأسفانه این گروه از افراد در آموزش و پرورش خیلی جدی گرفته نمی‌شوند.

آقایی با تصریح به ضعف روخوانی قرآن بین دانش‌آموزان و حتی دانشجویان گفت: علت اصلی ضعف روخوانی اهمیت ندادن آموزش و پرورش به این قضیه و متخصص نبودن کسانی است که قرآن را تدریس می‌کنند. این گروه از حفاظ قرآن، ظرفیت مهم قرآنی هستند که از لحاظ شغلی بیکارند. اگر از این ظرفیت مهم استفاده شود می‌توان امیدوار بود حداقل در زمینه روخوانی و حفظ قرآن اتفاق خوبی بیفتد. این استفاده حداقلی از ظرفیت حفاظ قرآن است.

این حافظ پیشکسوت قرآن با بیان این که حفاظ قرآن با توجه به کار تخصصی خود، نسبت به آحاد عمومی جامعه انس بیشتری با قرآن دارند، گفت: حافظان باید مجموعه و تشکل‌هایی داشته باشند و در ارتباط با مفاهیم قرآن و مواردی که در قرآن کمتر روی آن کار شده است و یا حتی درباره خود حفظ قرآن راهکارها و روش‌های تربیتی که می‌توان در مؤسسات قرآنی به کار برد، بررسی و مطالعه کنند.

این حافظ قرآن ادامه داد: معتقدم قرآن معجزه الهی است که کهنه نمی‌شود. حافظان قرآن می‌توانند نکات نویی که در قرآن وجود دارد با توجه به مرور بر آیات استخراج و آنها را دسته‌بندی کنند. برای مثال قرآن کریم برای کارهای مختلف ویژگی‌هایی را برشمرده است، مثلاً یک مدیر چه خصوصیاتی دارد؟ و ... برای نمونه قرآن کریم در کارهای نظامی، طالوت را مثال می‌زند و می‌فرماید: «وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ»(بقره، ٢٤٧) یا در سوره مبارکه یوسف حضرت یوسف می‌فرماید: «قَالَ اجْعَلْنِي عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ» (یوسف، ٥٥) مرا خزانه‌دار کنید چرا که من هم متعهد هستم و هم متخصصم. اینها نمونه‌هایی است که حافظان قرآن به جهت انس بیشتری که با قرآن کریم دارند می‌توانند استخراج و دسته‌بندی کنند، به شرط آن که به آنها بها داده و از آنها خواسته شود و متولیان امر این زمینه را برای آنها فراهم کنند. 

آقایی در پایان با بیان این که ظرفیت‌های بسیاری در حفاظ قرآن وجود دارد، گفت: با توجه به علاقه و توان حافظان قرآن می‌توان از ظرفیت‌‌های آنها استفاده کرد. حداقل این است که حافظان برای بهره‌گیری بهتر و بیشتر از مفاهیم به جهت انس بیشتر با قرآن کریم در اولویت قرار دارند.

انتهای پیام
captcha