بهره‌مندی از ظرفیت حافظان در محافل انس با قرآن محدود است
کد خبر: 4112723
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
حافظان قرآن و افق پیش رو/ ۱۱

بهره‌مندی از ظرفیت حافظان در محافل انس با قرآن محدود است

ابراهیم ربیهاوی، حافظ کل قرآن با بیان اینکه بهره‌مندی از حافظان در محافل انس با قرآن محدود است گفت: برای اصلاح این موضوع باید دید مجریان محافل قرآنی تغییر پیدا کند.

ابراهیم ربیهاوی

ابراهیم ربیهاوی، حافظ کل قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره راه‌های بهره‌مندی بیشتر جامعه از ظرفیت حفاظ قرآن کریم گفت: بهره‌مندی از حافظان قرآن در محافل انس با قرآن محدود است و در مقایسه با قاریان، حافظان به محافل قرآن دعوت نمی‌شوند، این نشان می‌دهد که اولویت، حفظ نیست.

وی گفت: برای اصلاح این موضوع دید مجریان محافل قرآن کریم باید تغییر بکند. حفظ قرآن کریم تنها برنامه‌ای است که در آن حافظ با مستمع ارتباط برقرار می‌کند و اگر حافظ قرآن مرتل نیز باشد، برنامه جذاب‌تری ارائه می‌دهد؛ بنابراین صرفاً استماع مخاطب نیست.

ربیهاوی افزود: وقتی یک حافظ قرآن کریم در محفلی اجرای برنامه می‌کند موارد متعددی پیش می‌آید که مخاطب و مستمع به فکر حفظ قرآن کریم می‌افتد و آن را امری دست‌یافتنی تصور می‌کند، اما وقتی یک قاری قرآن را می‌خواند به جهت آنکه رسیدن به این جایگاه نیازمند استعداد صوتی و نکات فنی است کمتر چنین چیزی رخ می‌دهد.

این مرتل قرآن با اشاره به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر تربیت حفاظ قرآن کریم، گفت: وقتی حضور حافظان در محافل کم‌رنگ باشد، چگونه می‌توانیم در این مسیر انگیزه‌سازی کنیم و مخاطب را به حفظ قرآن دعوت کنیم؟ 

این حافظ قرآن با اشاره به روش‌های ارائه جذاب‌تر برنامه حفظ قرآن در محافل گفت: اگر حافظ قرآن کریم مرتل خوبی هم باشد، ترتیل می‌تواند تاثیر حفظ او را بسیار بیشتر کند و نغمات باعث جذاب شدن اجرای او می‌شود.

ربیهاوی ادامه داد: اخیراً اداره کل اوقاف و امور خیریه استان محافلی را در آستانه چهل و پنجمین دوره مسابقات برگزار کرده است که در آنها از حفاظ دعوت می‌شود. این یک حرکت مثبتی است اما امیدواریم که در استان و حتی کل کشور این موضوع بیش از این فرهنگ سازی بشود و استمرار پیدا کند.

این حافظ قرآن که از سال ۹۸ موفق به حفظ کل قرآن کریم شده است، در پایان گفت: انس دائمی با قرآن کریم با توجه به اینکه باید روزانه اجزاء قرآن را مرور کنیم، یک توفیق برای حافظان قرآن کریم است و زمینه تدبر در آیات را به وجود می‌آورد. 

 

 
انتهای پیام
captcha