تأثیرات «مشکل‌گشا» خروجی پربازده در عرصه نوآوری قرآنی است
کد خبر: 4126345
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
غفار مهردوست:

تأثیرات «مشکل‌گشا» خروجی پربازده در عرصه نوآوری قرآنی است

مدیر امور فرهنگی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی با بیان اینکه اثر «مشکل‌گشا» یک خروجی پربازده در عرصه نوآور و فناور قرآنی است، بر همکاری‌های متقابلی که می‌توان در این حوزه انجام داد، تاکید کرد و گفت: ایجاد شبکه گسترده از مراکز رشد دانشگاهی و غیر دانشگاهی و پیوند این شبکه به دانشجویان در جهت استعدادیابی سریع و وسیع‌تر و به‌کارگیری ایده‌های خلاق در جهت تجاری‌سازی و توسعه کسب و کار‌های دانشجویی _ قرآنی ازجمله این همکاری‌هاست.

نخستین رویداد مشکل‌گشا به همت مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی با موضوع چالش‌های عدم رسیدن به ۱۰ میلیون حافظ قرآن در ایران، از مطالبات مقام معظم رهبری، و راهکار‌های نوآورانه برای فائق آمدن به چالش‌های موجود حول موضوع مذکور برپا شد.

مشکل‌گشا سلسله‌رویداد‌هایی است که بر آن است تا هر بار روی یکی از معضلات ملموس و فراگیر مسائل فرهنگ دینی ایران به صورت حمایت و پرورش ایده‌های برگزیده اجرایی شود و این‌گونه شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، مسئولان و علاقه‌مندان را درگیر حل آن مسئله کند. همین موضوع بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی را با غفار مهردوست، مدیر امور فرهنگی دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی و یکی از حامیان معنوی این رویداد داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید؛

ایکنا_ دغدغه‌های ملموس در ورود دانشجویان رشته الهیات و طلاب به بازار کار چیست؟

دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی با هدف پرورش نسلی از علما و دانشمندان و محققان مسلمان که در عین آگاهی از مذاهب خود، از مبانی دیگر مذاهب اسلامی مطلع و مایه وحدت و ائتلاف مسلمان‌ها باشند، راه‌اندازی شده است. این دانشگاه با نگاه تربیت مدرس و استاد و نیز پژوهشگران ورزیده در علوم فقه و حقوق، علوم قرآن و حدیث و فلسفه و ادیان برای مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز دینی و فرهنگی از طریق دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا دانشجو تربیت می‌کند؛ البته تربیت خطیب و مبلغ دینی برای داخل و خارج از کشور در سطح مذاهب مختلف اسلامی از دیگر اهداف این دانشگاه است. دانشجویان این دانشگاه علاوه بر آشنایی با مذهب خود با سایر مذاهب اسلامی آشنا شده که این موضوع باعث ایجاد همبستگی بیشتری بین دانشجویان این دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه جهان اسلام می‌شود.

با همه این موارد دغدغه‌هایی نیز برای ورود دانشجویان این دانشگاه به بازار کار وجود دارد که ازجمله آن می‌توان به ورود فارغ‌التحصیلان الهیات به بازار‌های کاری مرتبط با رشته‌های تحصیل کرده، استفاده از اندوخته‌های علمی آنان در زمینه‌های مربوطه و قابل کارکرد علمی و تخصصی، به کارگیری و استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشجویان الهیات توسط نهاد‌های مختلف اسلامی، جلوگیری از ورود فارغ التحصیلان رشته‌های الهیات به فضا‌های غیر مرتبط با علوم اسلامی و ناچار شدن به انجام فعالیت‌های کاری غیر تخصصی اشاره کرد.

ایکنا_ بهره‌مندی از فناوری و توسعه فضا‌های نوآوری به رفع این دغدغه‌ها چه کمکی می‌کند؟

قطعا فناوری‌های نوین و فضای نوآور با استفاده از دانش روز و خلق موقعیت‌های نو برای فارغ التحصیلان، توانایی کارآفرینی در این رشته‌ها را با ابراز‌های فناورانه و قابلیت‌های نوآورانه دارا است. همچنین از طریق فناوری با ایجاد فضای تعاملی میان متقاضیان نیرو‌های متخصص الهیاتی و فارغ التحصیلان متقاضی کار می‌توان به روند جذب و به‌کارگیری این دانش‌آموختگان در مجموعه‌های اسلامی مرتبط کمک کرد.

لذا با پایه‌ریزی فرهنگ نوآوری و کارآفرینی در میان دانش‌آموختگان و دانشجویان الهیات می‌توان روند کارآفرینی توسط خود آنان را تسهیل کرد. پیوند دانشجویان و دانش‌آموختگان با مراکز فناور و نوآور نیز به جهت تامین فضا، سرمایه، آموزش و امکانات در جهت راه‌اندازی کسب و کار و برنامه‌های استارتاپی ازجمله مهمترین مزایای بهره‌مندی از فناوری و توسعه فضا‌های نوآوری در این عرصه است.

ایکنا_ دانشگاه مذاهب اسلامی این توانایی را دارد تا در بازآفرینی ادبیات کارآفرینی با رویکردی اسلامی یاریگر صاحبان ایده و کارآفرینان باشد؟

به دلیل کم‌کاری که در حوزه کارآفرینی اسلامی شده و نو بودن این حوزه، فضا برای ایده‌های جدید و بازآفرینی‌های بهتر از کارآفرینی در علوم اسلامی وجود دارد. هرچند در همین راستا نیازسنجی از طریق اجتماع و جامعه صورت گرفته تا دانش‌آموختگان الهیاتی که آشنا به این فضا هستند و نیاز‌های این عرصه را درک می‌کنند، بتوانند روش مناسبی را برای عرضه محصولات و خدمات حل کننده خود به وسیله علوم اسلامی ارائه دهند. البته دانشگاه مذاهب به تازگی به این مسیر ورود کرده و سعی می‌کند روش نوآورتری را دنبال کند.

ایکنا_ ضمن تشکر از مشارکت حوزه علمیه به‌عنوان حامی معنوی رویداد مشکل گشا، با توجه به آشنایی شما با مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی جهاددانشگاهی چه همکاری‌های متقابلی می‌تواند شکل گیرد و این رویداد‌ها چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد؟

ازجمله همکاری‌های متقابلی که می‌توان انجام داد ایجاد شبکه گسترده از مراکز رشد دانشگاهی و غیر دانشگاهی و پیوند این شبکه به دانشجویان در جهت استعدادیابی سریع و وسیع‌تر و به‌کارگیری ایده‌های خلاق در جهت تجاری‌سازی و توسعه کسب و کار‌های دانشجویی _قرآنی است.

البته برگزاری این دست رویداد‌ها و کلا رویداد‌های استارتاپی و فناورانه، به دلیل اینکه هدف آن یک خروجی پربازده در عرصه نوآور و فناور قرآنی است، تا ده‌ها خروجی کم بازده، قاعدتا تاکید بر کیفیت تا کمیت ایده‌ها مسئله نخست و تاثیرگذار است. مسئله بعدی این است که هدف تیم‌سازی‌های استارتاپی پر قدرت باشد تا ایده‌های خلاق‌تر، چون که ایده خوب همیشه هست، اما گروه خوب همیشگی نیست و تاکیدی که در این زمینه باید باشد بر این است که دانشجو و شرکت‌کننده قدرت ارائه تفکر و ایده خود را به همه داشته باشد و برای رسیدن به یک وضعیت جدید برای درآمدزایی از روش‌های معمول دوری کرده و متکی به تفکر خود باشد و فکرفروشی کند این فرهنگ اگر در جامعه الهیاتی جا بیفتد شاید بیشتر معضلات بازار کار حل شود.

وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha