اعلام جزئیات 2 رویداد بین‌المللی قرآنی
کد خبر: 4122461
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۹
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته

اعلام جزئیات 2 رویداد بین‌المللی قرآنی

آخرین هفته بهمن‌ماه با حضور با شکوه مردم و از جمله جامعه قرآنی کشورمان در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد، با برگزاری نشست خبری سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران و اعلام آخرین جزئیات این رویداد ادامه یافت و با خاتمه یافتن یکی دیگر از ادوار مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج به روزهای پایانی خود رسید.

اعلام جزئیات 2 رویداد بین‌المللی قرآنی

به گزارش ایکنا، آخرین هفته بهمن ماه 1401 با مناسبت گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با حضور باشکوه مردم در این راهپیمایی آغاز شد. جامعه قرآنی همچون اقشار مختلف میهن با حضور خود در این مراسم بار دیگر با آرمان‌های انقلاب اسلامی تجدید بیعت کردند.

همچنین در این هفته و پس از پایان یافتن جشنواره فیلم فجر، اسامی فیلم‌های قرآنی برگزیده نیز از سوی هیئت داورانی که منتخب معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد بودند اعلام شد تا برای پنجمین سال متوالی شاهد انتخاب فیلم قرآنی برتر نه در متن جشنواره فجر که در حاشیه آن باشیم.

اعلام آخرین جزئیات سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، برگزاری جلسه رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با مدیران دستگاه‌های قرآنی، برگزاری نشست خبری سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و برگزاری بیست و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج از دیگر رویدادهای مهم این هفته بود. در ادامه مروری کوتاه بر مهم‌ترین رویدادهای قرآنی هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد، خواهیم داشت؛

گرامیداشت دهه فجر از سوی قرآنی‌ها

در ایام دهه فجر و قبل از برگزاری مراسم 22 بهمن ماه شاهد انتشار دعوتنامه، فراخوان و بیانیه‌های متعددی از سوی جامعه قرآنی برای حضور هر چه با شکوه‌تر مردم در راهپیمایی شنبه 22 بهمن‌ماه بودیم، از جمله این بیانیه‌ها باید به بیانیه اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت اشاره کرد که طی آن از همگان برای گرامیداشت یوم الله ۲۲ بهمن، خواستار حضور حداکثری امت قرآنی در این راهپیمایی شد.

برگزاری جشن سالروز تأسیس رادیو قرآن

عوامل، دست‌اندرکاران و مدیران برنامه‌ساز رادیو قرآن، همزمان با جشن‌های چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب، آغاز چهلمین سال تأسیس نخستین شبکه رادیویی تخصصی ایران اسلامی، رادیو قرآن را همراه با مخاطبان این شبکه ملی جشن گرفتند. در این مراسم با قرعه‌کشی در میان مخاطبان رادیو قرآن که در جشنواره معراج(تصحیح قرائت نماز)، شرکت کرده بودند، به ۱۷۰ نفر جایزه یک میلیون تومانی اهدا شد. در این طرح مؤسسه قرآنی مشکات شهر کوهسار استان البرز، مبلغ پرداختی جوایز را برعهده داشت.

جزئیات نمایشگاه سی‌ام قرآن

نشست برخط مدیران نمایشگاه بین‌المللی قرآن دوشنبه 24 بهمن‌ماه با حضور رئیس دبیرخانه دائمی نمایشگاه‌های قرآنی سراسر کشور و جمعی از عوامل اجرایی و دفاتر قرآنی ۳۱ استان کشور برای هماهنگی، برنامه‌ریزی و مشارکت استان‌ها در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد. در این نشست جزئیات مهمی از نمایشگاه سی‌ام اعلام شد و از جمله آن می‌توان به شروع این نمایشگاه در روز 12 بهمن‌ماه اشاره کرد. همچنین در این نشست از «می‌خوانمت» به عنوان شعار نمایشگاه قرآن نام برده شد.

ایکنا

رویداد مشکل‌گشا و موضوع حفظ قرآن

در این روز همچنین از برگزاری نخستین رویداد مشکل‌گشا با موضوع چالش‌های عدم رسیدن به ۱۰ میلیون حافظ قرآن در ایران و راهکار‌های نوآورانه برای فائق آمدن به چالش‌های موجود از سوی مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی در تهران خبر داده شد. مشکل‌گشا سلسله‌رویداد‌هایی است که بر آن است تا هر بار روی یکی از معضلات ملموس و فراگیر مسائل فرهنگ دینی ایران به صورت حمایت و پرورش ایده‌های برگزیده اجرا شود و این‌گونه شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، مسئولان و علاقه‌مندان را درگیر حل آن مسئله کند.

نشست هم‌افزایی دستگاه‌های قرآنی

نشست هم‌افزایی دستگاه‌های قرآنی کشور پیرامون عملیات رمضان المبارک ۱۴۰۲ روز سه‌شنبه 25 بهمن‌ماه به میزبانی سازمان تبلیغات اسلامی و با حضور جمعی از مدیران و رؤسای امور فرهنگی و قرآنی کشور برگزار شد. حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در بخشی از این جلسه به بیان نکاتی پرداخت و با تأکید بر تأثیر شرایط این روز انقلاب و تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری در مورد جهاد تبیین بر عملیات‌های قرآنی گفت: سازمان دارالقرآن الکریم همت خود را بر هم‌افزایی همه دستگاه‌ها برای استفاده از ظرفیت‌های فراوان قرآنی قرار داده است.

بررسی فعالیت کانون‌های قرآنی دانشگاه‌ها در ایکنا

در این هفته بخش نخست نشست بررسی فعالیت‌های کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها که طی هفته‌های گذشته به میزبانی ایکنا برگزار شد، منتشر شد. این نشست با حضور تنی چند از دبیران کانون‌های قرآن و عترت از دانشگاه‌های صنعتی شریف، صدا و سیما، علامه طباطبایی، الزهرا(س) و علم و صنعت در سالن شهید تقوی این خبرگزاری برگزار شد. گسترش مخاطبان کانون قرآن و عترت به کل فضای دانشگاه، لزوم تمرکز آن‌ها بر مسائل روز و تولید محتوا در این باره، فعال نبودن کانون قرآن در مقایسه با بسیج و نهاد مقام معظم رهبری و ... برخی از مهم‌ترین مطالبی بود که در این نشست مطرح شد.

تشریح جزئیات مسابقات بین‌المللی قرآن

روز سه‌شنبه 25 بهمن‌ماه نشست خبری سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران برگزار شد. در این نشست از برگزاری مراسم افتتاحیه این مسابقات در روز 29 بهمن‌ماه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و اختتامیه آن در روزهای پایانی هفته آینده با حضور رئیس‌جمهور خبر داده شد. در این نشست همچنین از حضور 52 شرکت کننده از 34 کشور از جمله ایران اسلامی خبر داده شد.

برگزاری بیست و نهمین مسابقات قرآن بسیج

مرحله نهایی بیست و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج از روز ۲۴ بهمن‌ماه در سازمان بسیج مستضعفین در تهران آغاز شده و تا ۲۶ بهمن‌ماه که زمان برگزاری مراسم اختتامیه بود، ادامه داشت. این مسابقات در بخش‌های انفرادی، گروهی و خانوادگی و با حضور ۳۰۴ نفر در دو گروه بانوان و آقایان برگزار می‌شود و شامل ۱۳۲ بانو و ۱۲۰ آقا در بخش انفرادی، ۱۶ خانواده در بخش خانوادگی و ۲۰ گروه در بخش گروهی است.

اختتامیه مسابقات بسیج

در مراسم اختتامیه این مسابقات که روز 26 بهمن ماه برگزار شد. سردار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه در سخنانی ضمن تجلیل از حضور با شکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن، با تأکید بر اینکه این حضور تفسیر آیات الهی بود، گفت: هر قدمی که مردم در این روز برداشتند از ده‌ها موشک که بر سرزمین‌های دشمنان فرود می‌آید، اثرگذارتر است. رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز در این مراسم با اشاره به طرح اعتلای بسیج که بر اساس منویات مقام معظم رهبری تنظیم شده است، گفت: در این طرح باید ۳۰ هزار واحد قرآنی، ۵۰ دارالقرآن و ۳۲ دارالتحفیظ در مجموعه بسیج دایر شود. در این مراسم همچنین از نفرات برتر این دوره از مسابقات تجلیل شد. 

معرفی فیلم‌های قرآنی برگزیده جشنواره فجر

هیئت داوران قرآنی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر عصر روز ۲۵ بهمن و برای پنجمین سال متوالی، برای انتخاب آثار الهام گرفته از مفاهیم و مضامین قرآنی بعد از تماشا و بررسی فیلم‌های جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، «حامد عنقا» را به خاطر نگارش فیلمنامه قرآنیِ فیلم «غریب» و «بابک حمیدیان» را برای بازی در فیلم غریب در خلق شخصیت شهید «محمد بروجردی» به عنوان اثر قرآنی برگزیدند و جوایز خود را به آن‌ها اختصاص دادند.

برگزاری جلسه هیئت مدیره اتحادیه کشوری موسسات قرآنی

سی و هشتمین جلسه هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، 25 بهمن‌ماه برگزار شد. این جلسه به منظور تبادل نظر در توسعه فعالیت‌های مشترک با دعوت از رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم همراه بود که ایشان ضمن استماع نظرات اعضای هیئت مدیره، پیشنهاد دادند تا کارگروهی متشکل از دو مجموعه تشکیل شود و پیش از پایان سال ۱۴۰۱ در جلسه تصمیم‌گیری با حضور حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، تصمیم نهایی درباره تفاهمات مشترک انجام شود.

برگزاری جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن

پنجاه و نهمین جلسه كمیسیون تخصصـی توسعه آموزش عمومی قرآن كشور، چهارشنبه، ۲۶ بهمن‌ماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش و با حضور وزیر آموزش و پرورش به عنوان رئیس این کمیسیون برگزار ‌شد. بررسی راهکارهای اجرایی اقدام ٤ از راهبرد ملی پنج سند توسعه آموزش عمومی قرآن کشور (تسهیل امکان استفاده مؤسسات مردمی قرآنی از فضاها و امکانات در اختیار آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های اجرایی، برای توسعه آموزش عمومی قرآن با اولویت کارکنان دستگاه¬‌ها و خانواده آنان (از سال ۱۳۹۸) و ارائه گزارش برنامه‌های اعضای کمیسیون (طرح اتقان) از جمله موارد مطروحه در این جلسه بود.

برگزاری جشنواره قرآنی حوزه‌های علمیه

مراسم اختتامیه مرحله کشوری پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه پنجشنبه ۲۷ بهمن با حضور رئیس قوه قضائیه و جمعی از چهره‌های قرآنی برگزار ‌شد. مرحله کشوری این جشنواره از ۱۹ الی ۲۱ بهمن‌ماه مصادف با چهل‌وچهارمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و به صورت غیر حضوری برگزار شد. در مرحله پایانی این مسابقات شاهد رقابت ۱۷۵ نفر از راه‌یافتگان در رشته‌های حفظ، قرائت و ترتیل به میزبانی سازمان دارالقرآن الکریم بودیم.

مسابقات قرآن کارکنان فراجا

چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم خانواده‌های کارکنان فراجا از روز چهارشنبه ۲۶ بهمن تا ۲۸ این ماه در مشهد مقدس برگزار‌ شد. این مسابقات در اجزای مختلف حفظ، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، درک مفاهیم و نکات تفسیری سطح ۱ و ۲ و اذان(ویژه فرزندان پسر) در شش طیف جداگانه همسران، فرزندان دختر(پائین و بالای ۱۶ سال)، فرزندان پسر (پائین و بالای ۱۶ سال) و کارکنان شاغل زن برگزار ‌شد.

محمدعلی لسانی‌فشارکی به دیار باقی شتافت

مرحوم محمدعلی لسانی‌فشارکی، پس از گذراندن دوره‌ای بیماری دار فانی را وداع گفت. او فارغ‌التحصیل از دانشکده الهیات دانشگاه تهران در رشته علوم قرآن و حدیث بود و سابقه زیادی در تدریس علوم قرآنی و ادبیات عرب داشت.

عضویت در هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مدرس دانشگاه آزاد (واحد علوم تحقیقات) و دانشکده علوم قرآنی شهر ری و عضویت در مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی برخی از فعالیت‌های وی را شامل می‌شدند.

وی همچنین آثار بسیاری در قالب ترجمه و تألیف ارائه کرده بود که در اختیار دانشجویان و قرآن‌پژوهان قرار گرفته و گفته می‌شود در دوران معاصر، توجه آکادمیک به علم سوره‌شناسی اولین بار از سوی این مرحوم انجام شده است.

مراسم تشییع و تدفین محمدعلی لسانی‌ فشارکی، قرآن‌پژوه برجسته و استاد دانشگاه، امروز ۲۷ بهمن در قطعه نام‌آوران بهشت زهرای تهران برگزار شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha