نمایش هنر اسلامی در مؤسسه جهان عرب پاریس + عکس و فیلم
کد خبر: 4180260
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۱

نمایش هنر اسلامی در مؤسسه جهان عرب پاریس + عکس و فیلم

مؤسسه فرهنگی جهان عرب که در دهه هشتاد میلادی در پاریس ساخته شد، موزه‌ای با محوریت آثار هنر اسلامی و تاریخی را در خود جای داده است.

به گزارش ایکنا، هنر اسلامی و آثار مرتبط به آن در گوشه و کنار جهان زینت‌بخش موزه‌های مختلف هستند. یکی از موزه‌هایی که در فرانسه به نمایش آثار تاریخی و هنر اسلامی اختصاص دارد، در مؤسسه فرهنگی جهان عرب (Institut du Monde Arabe) جای گرفته است.

مؤسسه فرهنگی جهان عرب، بنیادی فرهنگی _ مطالعاتی است که با همکاری ۱۸ کشور عربی در سال ۱۹۸۷ در پاریس فرانسه تأسیس شد؛ از همان روزهای اول، اين مؤسسه برای معرفی جهان اسلام و تمدنش به مردم فرانسه تلاش زيادی كرد. اين مؤسسه همچنين همكاری، ارتباط و تبادلات فرهنگی بين جهان عرب و فرانسه، به‌ويژه در زمينه‌های علمی و فناوری را به عهده دارد.

این مؤسسه دارای کتابخانه، سالن اجتماعات، رستوران، دفاتر و اتاق‌های جلسه بوده و در ساختمانی به همین نام در خیابان فوس سنت برنارد در منطقه پنجم پاریس واقع شده است.

یکی از بخش‌های مؤسسه فرهنگی جهان عرب، ‌موزه‌ای است که در درون ساختمان آن قرار دارد. در داخل موزه اسلامی اشیایی از جهان عرب از قبل از اسلام تا قرن بیستم وجود دارد. یکی از ابتکارات اصلی این موزه برگزاری نمایشگاه‌های ویژه است. بازديد از موزه مؤسسه فرهنگی جهان عرب که در سال 2011 افتتاح شد، از طبقه هفتم شروع و به طبقه چهارم ختم می‌شود.

این موزه مانند موزه لوور، شامل هنرهای تزيينی، هنرهای آفريقا و اقيانوسيه و همچنين مجموعه‌هايی از كشورهای عرب همچون تونس و سوريه است. اين آثار شامل سراميك‌ها، لباس‌ها، ابزار آشپزخانه و جواهرات مربوط به تاريخ تمدن عرب و اسلامی است.

اين مؤسسه يك اتاق شنيداری _ ديداری دارد كه به بازديدكنندگان امكان می‌دهد ميراث فرهنگی جهان اسلام را از طريق تصاوير و اصوات كشف كنند. 

در كتابخانه اين مركز نيز بيش از 65000 جلد كتاب به زبان فرانسه و عربی، بیش از 1360 عنوان مجله و روزنامه،‌ بيش از 24000 مقاله تحقيقاتی و 60 متد آموزش زبان عربی به همراه كاست و لوح فشرده در اختيار علاقه‌مندان است.

از سال 1994 كتابخانه‌ای برای كودكان تا سنين 12 سال در مؤسسه فرهنگی جهان عرب ايجاد شده است؛ دپارتمان و کلاس‌های تدريس زبان عربی این مؤسسه نيز از جمله مراكز معتبر برای علاقه‌مندان به فراگيری زبان عربی در پاريس است؛ رياست اين مركز نيز توسط رياست جمهوری فرانسه منصوب و مدیرکل آن توسط سفرای 22 ‌کشور اسلامی برای مدت سه سال انتخاب می‌شود. در حال حاضر جک لانگ، ریاست مؤسسه جهان عرب در پاریس را به عهده دارد.

 

 
 
 
 

 

انتهای پیام
captcha