قاريان در دريافت حق‌الزحمه تعادل داشته باشند/ افزايش جلسات آموزشي خانگي
کد خبر: 3467704
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
دغاغله:

قاريان در دريافت حق‌الزحمه تعادل داشته باشند/ افزايش جلسات آموزشي خانگي

فعاليت‌هاي قرآني: پیشکسوت قرآنی و داور بین‌المللی قرآن كريم با بيان اينكه محافل قرآني پرسروصدا با بودجه متوليان امور فرهنگي وابسته به دولت برگزار مي‌شود، به قاريان پيشنهاد داد كه در هزينه دريافت حق‌الزحمه داشته باشند.

مهدی دغاغله، پیشکسوت قرآنی و داور بین‌المللی قرآن كريم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، اظهار کرد: کمرنگ شدن برگزاری محافل قرآنی شامل آن می‌شود که ما تحت عنوان مجالس انس با قرآن می‌شناسیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر دوره‌های آموزشی، جلسات خانگی و شبانه رو به افزایش است و ما شاهد برگزاری این گونه جلسات در نقاط مختلف شهر هستیم هرچند كه محدود و بيشتر خانگي هستند اما اين قليل دوام دارد؛ «القليل الدائم خير من الكثير المنقطع.» برگزاري جلسات قرآني به يكباره و پررنگ آن، ويژگي انقطاع است كه كم كم كمرنگ مي‌شود.

جلسات قرآني در سراسر كشور كمرنگ شده است

دغاغله با بیان اینکه مجالس انس با قرآن نه تنها در استان خوزستان بلکه در سراسر کشور کمرنگ شده است، افزود: دلیل این موضوع می‌تواند به متولیان امور فرهنگی بازگردد؛ چرا که معمولاً برگزاری محافل انس با قرآن هزینه‌بر است، قاری مهمان مصری و یا ایرانی شناخته شده داراي هزينه است؛ هزينه رفت‌وآمد و اسكان و هدايايي كه روز به روز نرخ آن بالاتر مي‌رود در مبلغي اندك جمع نمي‌شود. اگر در این محفل گروه تواشیح، حافظ و دیگر برنامه‌های جنبی نیز حضور داشته باشد هزینه آن بالاتر می‌رود. نهادهاي وابسته به دولت كه بودجه ثابت دارند، معمولا مجالس انس با قرآن را برگزار مي‌كنند.

این پیشکسوت قرآنی گفت: اگر یک مؤسسه، مسجد و یا پایگاه بسیج قصد برگزاری محفل انس با قرآن بر اساس علایق شخصی خود را داشته باشد، نمی‌تواند مجلس باشکوه قرآنی را با توجه به هزینه‌ها برگزار کند و به همین دلیل جلسات قرآنی آنها تبدیل به یک جلسه قرآنی معمولی می‌شود که شعاع تبليغاتي آن اندك است و ما از آن باخبر نمي‌شويم. وقتي مي‌گوييم برنامه‌هاي قرآني كم شده‌اند منظور برنامه‌هاي پر سروصدا است كه پرهزينه است و هزينه آن را متوليان امور فرهنگي كه دولتي هستند پرداخت مي‌كنند كه آنها نيز وقتي نياز باشد محافل قرآني را برگزار مي‌كنند.

بالارفتن هزينه دريافتي قاري؛ دليلي بر كم شدن محافل قرآني

وی همچنین دلیل دیگر کم‌شدن چنین محافل بزرگ قرآنی در سطح شهر و استان را بالارفتن هزینه‌های دریافتی قاریان عنوان کرد و گفت: قاریان بدانند وقتی که برای محفل مجلس قرآنی دعوت می‌شوند از نوع غذا، محل اسکان و كمي هزينه ایراد می‌گیرند، باید بدانند که برخورد نامناسب با آنها باعث مي‌شود اين مجالس برگزار نشود و ديگر آن قاري دعوت به مجالس نمي‌شود و از لحاظ اقتصادی نیز باید تعادل را در هزینه‌های دریافتی رعایت کنند.

دغاغله در بخش دیگری از بیان دلایل کم شدن برخی از محافل قرآنی تصریح کرد: عموماً مردم ما و به یکباره به سوی موضوعی جلب می‌شوند. بر این اساس باید عده‌ای کارشناس گردهم جمع شوند و پیرامون جذابیت بیشتر محافل قرآنی برای مردم نظر دهند شاید حالت معمول برگزاری این مجالس که با دعوت از قاری، حافظ، گروه تواشیح و خردسال قرآنی همراه است خسته‌کننده شده باشد بنابراین باید طرح‌های دیگری به آن اضافه، تعدیل و یا حذف شوند. در برخی از مساجد کشور مصر هنگام ورود به مردم کارت‌های شماره‌بندی شده ارائه می‌شود و به آنها وعده می‌دهند که هر کس در مجلس حضور داشته باشد به ازای پاسخ به سؤالات قرآنی هدیه ارزشمندی دریافت می‌کند. مردم از این گونه طرح‌ها استقبال می‌کنند.

captcha