لازمه بهره‌مندی از دانش و فكر نخبگان قرآني در چارچوب مدون
کد خبر: 3477941
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
منبوهی بیان کرد:

لازمه بهره‌مندی از دانش و فكر نخبگان قرآني در چارچوب مدون

گروه فعالیت‌های قرآنی: نخبه قرآنی با بيان اينكه نخبگان قرآنی پس از جدايي از مسابقات به‌صورت خودجوش به اقدامات قرآنی می‌پردازند، گفت: راهكار ايجاد شور قرآني در جوانان، نوجوانان و نونهالان استفاده از دانش نخبگان قرآني در چارچوب مدون و مشخص است.

سنا منبوهی، نخبه قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، اظهار کرد: وجود و برگزاري مسابقات به‌عنوان تنها فعاليت قرآني و حضور قرآنيان در آن داراي ابعاد مثبت و منفي است؛ برگزاري مسابقات در هر سال و به صورت معمول و حضور افراد ثابت باعث پيشرفت قرآني اين شركت‌كنندگان مي‌شود اما از سوي ديگر مانع از حضور، رقابت، پيشرفت و كسب رتبه جوانان مي‌شود.

حضور هرساله افراد ثابت در مسابقات مناسب نيست

وی بیان کرد: ما در هر سال شاهد روند تکراری برگزاري مسابقات هستيم؛ حضور در اين مسابقات با حضور افرادي ثابت بر هيچكس پوشيده نيست و اينگونه با وجود افراد برتر ديگران مجال حضور را نيافته و نمي‌توانند استعدادهاي خود را شكوفا كنند؛ این روند برای نهادینه کردن امور قرآنی در جامعه مناسب نیست.

منبوهی ادامه داد: بر این اساس باید از حضور نخبگان قرآنی پس از کسب چندین رتبه برتر در سطح کشور و بین‌المللی در مسابقات جلوگیری شود اما از آن سو از استعداد و توانایی قرآنی آنها در موقعیت‌های مختلف برای گسترش آموزه‌ها، آموزش‌ها و پژوهش‌هاي قرآنی استفاده کرد.

سطح‌بندي مسابقات قرآن ويژه استعدادهاي مختلف

دارنده رتبه سوم سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف تصریح کرد: می‌توان برای ایجاد شور و اشتیاق و رقابت میان افرادی که در سطوح مختلف قرآنی قرار دارند، مسابقات را سطح بندي كرده و افراد با رقباي متناسب با خود به رقابت بپردازند.

تاكيد بر تفسير قرآن در محافل

دختر نمونه استان خوزستان در سال 94 با بیان اینکه برنامه‌های قرآنی از جذابیت اولیه برای عموم مردم برخوردار نیست، گفت: تاکنون به آن اندازه که بر امر قرائت قرآن تأکید شده و همواره محافل و مجالس قرآنی با محوریت تلاوت برگزار شده بر روی تفسیر کار نکرده‌ایم؛ عوام مردم که در جلسات قرآنی محافل حضور پیدا می‌کنند شور و اشتیاق ناشی از صوت قاری را در آنها می‌توان مشاهده کرد اما متوجه معانی آیات نمی‌شوند بنابراین شایسته است در کنار قرائت قرآن در محافل به تفسیر آیات نیز پرداخته شود.

تطبيق روش و منش مربيان قرآن با آموزه‌هاي الهي

رتبه اول دوازدهمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان بسیجی کشور همچنین برخورداری از مربیان آگاه بر امور تربیتی و قرآنی را عامل جذب نونهالان و نوجوانان به امور قرآنی دانست و افزود: بسیاری از کودکان خاطره خوبی از کلاس‌های قرآن و دینی خود ندارند که این امر به شیوه تدریس معلمان بازمی‌گردد. بنابراین روش و منش مربیان دروس دینی و قرآنی باید متناسب با اخلاق و آموزه‌های قرآنی تغییر داده شود تا دانش‌آموزان با اشتیاق به این عرصه وارد شوند. مربیان در این زمینه بدون آگاهی و بدون دانش، حرفی برای گفتن ندارند و تدریسشان جاذبه لازم را برای دانش‌آموزان ایجاد نمی‌کند.

نقش قرآنيان در پررونق شدن فعاليت‌هاي قرآني

رتبه نخست بیست‌ و نهمین جشنواره ملی قرآن کریم دانشجویان سراسر کشور  نقش قرآنیان در پررونق شدن فعاليت‌هاي قرآني تأثیرگذار و پررنگ دانسته و گفت: فردی که به عنوان قرآنی شناخته می‌شود نباید تنها به پیشرفت خود فکر کند بلكه با تكيه بر دانش خود هرآنچه را از اساتيد آموخته به مستعدان اين عرصه عرضه كند.

وی بر موضوع برنامه‌ریزی برای نخبگان قرآنی تأکید کرد و گفت: پس از حضور هر ساله نخبگان در مسابقات و کسب رتبه‌های برتر، در صورت جدایی از میادان رقابت و مسابقات، فرد نخبه بدون برنامه‌ریزی متمرکز و منسجم به صورت خودجوش به اقدامات قرآنی می‌پردازد بدون آنکه دارای برنامه و یا فکر مدونی برای انتشار دانسته‌هایش باشد؛ بنابراين يكي از راهكارهاي ايجاد شور قرآني در جوانان، نوجوانان و نونهالان استفاده از فكر و دانش نخبگان قرآني در چارچوب مدون و مشخص است.

captcha