تواشیح و تواشیح‌خوانی به حاشیه می‌رود
کد خبر: 4011515
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
باقر سواری:

تواشیح و تواشیح‌خوانی به حاشیه می‌رود

مسئول گروه تواشیح میعاد اهواز گفت: تواشیح و تواشیح‌خوانی به حاشیه می‌رود و دقت و برنامه‌ریزی در اجرای مسابقات برای کادرسازی داوران در سال‌های آینده وجود ندارد.

باقر سواری مسئول گروه میعاد اهواز

به گزارش ایکنا از خوزستان، اولین مرحله داوری مسابقات رشته مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم از رشته‌های چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم 11 آبان‌ماه برگزار شد. با اعلام اسامی تیم داوری این رشته از مسابقات تعدادی از گروه‌های تواشیح استان خوزستان نسبت به ترکیب گروه داوری نقد داشتند. خبرگزاری ایکنا خوزستان در سلسله‌ گفت‌وگوهایی با مسئولان گروه‌های تواشیح استان، شاعران و آهنگسازان و داوران این رشته قرآنی به بررسی نکات فنی داوری تواشیح می‌پردازد.

باقر سواری، مسئول گروه تواشیح میعاد اهواز در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان اظهار کرد: اوقاف به جای اینکه فن تواشیح را به‌روزتر کند و نشاط و هیجان را میان گروه‌های تواشیح ایجاد کند، نسبت به آن توجهی نشان نمی‌دهد. گرچه تواشیح، امری فنی است که هنوز در کشور جا نیفتاده، اما طرفدار دارد و لازم است این فن را گسترده‌تر کنیم و به عنوان یک اثر موسیقایی و زیرمجموعه قرآنی به آن بها دهیم و جوانان را به آن جذب کنیم. 

وی ادامه داد: تهاجم فرهنگی وسیعی علیه دین، مذهب و باورهای ما ایجاد شده است و باید با فنون قرائت قرآن تلاش کنیم تا تأثیرگذاری خوبی بر فرهنگ داشته باشیم. اگر در کشور حدود 300 گروه تواشیح داشته باشیم، به این معنی است که 300 تشکل قرآنی داریم؛ چراکه اینها استاد هستند و شاگرد دارند و می‌توانند در فعالیت‌های قرآنی و دینی تأثیرگذار باشند. اوقاف می‌تواند به گروه‌ها پر و بال دهد و انسجام، یکپارچگی و نشاط را در فعالیت‌های  قرآنی و در میان گروه‌های تواشیح ایجاد کند. 

سواری با اشاره به اعضای گروه داوری چهل و چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در رشته مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم، گفت: یکی از شیوه‌های تضعیف این مسابقات داوری است. من به شخصه ندیده‌ام برخی از داوران این دوره در مسابقات تواشیح داوری کرده باشند. تواشیح فن خاصی دارد و جدا از قرائت قرآن است. به طور مثال در سال‌های گذشته داوری به سمت شعرگرایی بود و در زمینه شعر سخت‌گیری زیادی می‌شد، به طوری که اگر گروه بهترین تواشیح را اجرا می‌کرد، اما از نظر شعر قوی نبود، داوران به آن گروه امتیاز نمی‌دادند. اما امسال ما اثری از شعر در مسابقات نمی‌بینیم. داور شعر در مسابقات امسال کیست؟

وی گفت: گروه میعاد اهواز نزدیک به 9 دوره در مسابقات تواشیح کشور شرکت کرده است و از بین گروه داوران امسال فقط 2 نفر را دیده‌ام که در سال‌های گذشته در رشته تواشیح داوری کرده باشند. تجربه تواشیح‌خوانی در داوری بسیار می‌تواند مؤثر باشد. جوانان ممتازی در این زمینه داریم که در عرصه تواشیح‌خوانی برتر هستند و می‌توانیم در داوری از آنها استفاده کنیم. حتما آقایان با خودشان گفته‌اند انتخاب 8 گروه از بین 30 گروه کار آسانی است. قبول دارم کار آسانی است، اما چرا نباید در این عرصه از داوران جوان استفاده کنیم؟ می‌شد در مرحله نیمه نهایی از داوران جوان استفاده کنیم تا برای داوری در مراحل بعد آماده باشند.

دارنده رتبه نخست رشته تواشیح چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بیان کرد: این داوران پیشکسوت که ما در حضور آنها شاگردی می‌کنیم،‌ چه زمانی می‌خواهند داوری را کنار بگذارند و جونان اجازه کسب تجربه در این امر را بدهند؟ جوانان می‌توانند در کنار پیشکسوتان به درس‌آموزی بپردازند و از دانش آنها استفاده کنند تا زمینه‌ای برای گرفتن سکان داوری مسابقات در سال‌های بالاتر باشد. چرا رویه سال‌های گذشته مبنی بر استفاده از داوران جوان امسال اجرا نشد؟ تواشیح و تواشیح‌خوانی به حاشیه می‌رود و دقت و برنامه‌ریزی در اجرای مسابقات برای کادرسازی داوران در سال‌های آینده وجود ندارد. 

سواری درباره تفاوت‌های فنی تواشیح و قرائت قرآن، گفت: در مسابقات، یک گروه تواشیح، 6 دقیقه همخوانی و 6 دقیقه تواشیح اجرا می‌کند که داور باید هم نمره قرائت همخوانی  را بدهد و هم نمره تواشیح را. داور همخوانی متخصص تلاوت قرآن کریم است. هرچند ما داوران ممتازی داریم که هم در زمینه تلاوت و هم در زمینه تواشیح خبره هستند. آقایان انجام، شاه‌میوه، یاراحمدی و مهدی دغاغله داوران زبده مسابقات قرآن هستند و در کنار آن تواشیح‌خوانان حرفه‌ای هستند. اوقاف می‌تواند بین اینها هماهنگی ایجاد کرده و این نقیصه را برطرف کند و اینگونه نباشد که از بین 6 نفر فقط 2 نفر تواشیح‌خوان باشند. 

این تواشیح‌خوان برتر کشور گفت: اصلا انتخاب داوران بر اساس دو رشته قرائت و تواشیح بر کیفیت داوری می‌افزاید. گرچه مسئولان گویا خواسته‌اند در انتخاب داوران صرفه‌جویی کنند. 

وی اظهار کرد: داوری عرصه بزرگان و استادان است و ما در خوزستان افراد زبردستی در این زمینه همچون حاج مهدی دغاغله، ناصر دغاغله، سیدکریم موسوی، مرتضی حیدری آل کثیر، حسن خانچی، رضا شریفی داریم که مشغول فعالیت هستند. همچنین آقایان کاظمی از یزد، مینوتن از اصفهان، محمد جباری از آذربایجان شرقی و ابوالفضل چمنی از مشهد جوانان توانمند در عرصه داوری هستند که در سال‌های گذشته داوری مسابقات تواشیح را بر عهده داشتند. چرا از وجود این افراد استفاده نشد؟ 

گفتنی است؛ گروه تواشیح میعاد اهواز داری رتبه‌های سوم در سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم و رتبه نخست چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم است. 

انتهای پیام
captcha