ارتباط با خانواده‌ها و مدیران مدارس؛ لازمه جریان‌سازی قرآنی
کد خبر: 3568047
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵
شیرخانی خطاب به مدیران دارالقرآن‌ها:

ارتباط با خانواده‌ها و مدیران مدارس؛ لازمه جریان‌سازی قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون پرورشی ـ فرهنگی اداره‌کل آموزش‌ و‌ پرورش استان مرکزی در جلسه گردهمایی مدیران دارالقرآن‌های استان گفت: مدیران این مراکز باید جریان‌ساز قرآنی در شهرستان خود باشند و لازمه این کار داشتن ارتباط خوب با مدیران مدارس و خانواده دانش‌آموزان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، علی شیرخانی، معاون پرورشی فرهنگی اداره‌کل آموزش‌ و‌ پرورش استان مرکزی، امروز، 10 بهمن‌ماه در گردهمایی مدیران دارالقرآن‌های استان که در دارالقرآن مرحوم عباسیان برگزار شد، گفت: برخی از دارالقرآن‌های استان خیلی فعال هستند و برنامه‌های متنوعی از مسابقات گرفته تا نمایشگاه در شهرستان خود برگزار می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه کار کردن در حوزه قرآن اتفاقی نیست و توفیق می‌خواهد افزود: مردم نسبت به آموزش‌های قرآنی اقبال نشان می‌دهند، مدارس قرآنی آموزش‌وپرورش همچنان به عنوان مراکز قابل اطمینان مردم در برابر هجمه‌های فرهنگی به شمار می‌روند.
شیرخانی ادامه داد: مردم این اطمینان خاطر را نسبت به مدارس قرآن دارند که با ثبت‌نام فرزندانشان در این مدارس خیالشان از بابت امور اخلاقی و دینی راحت می‌شود، با وجود 2 میلیون سایتی که در فضای مجازی امور اجتماعی و دینی مردم مورد هجمه قرار داده‌اند، خانواده‌ها نسبت به مدارس قرآنی و دارالقرآن‌ها اطمینان اخلاقی و دینی دارند.
معاون پرورشی فرهنگی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش استان مرکزی تأکید کرد: ما باید از این فرصت و نگاه مثبت مردم استفاده کنیم، مدیر دارالقرآنی که با علاقه کار می‌کند فقط مدیر یک مرکز قرآنی نیست بلکه باید جریان قرآنی شهرستان خود را در دست بگیرد و به نوعی تمام اتفاقات قرآنی شهرستان از کانال دارالقرآن عبور کند، هر مدیر دارالقرآنی باید برای توسعه و رونق مرکز قرآنی تلاش کند، برخی از مدیران در این زمینه پیشکسوت هستند و اتفاقاتی خوبی را در شهرستان خود رقم زده‌اند که جا دارد ترتیبی اتخاذ شود تا سایر مدیران از برنامه‌های این پیشکسوتان بازدید داشته باشند و کسب تجربه کنند.
وی تأکید کرد: مشکلی که در برخی از دارالقرآن‌ها دیده می‌شود عدم اطلاع رسانی است، مدیران با وجود اینکه تلاش می‌کنند و برنامه‌های خوبی هم برگزار می‌کنند اما در انعکاس فعالیت‌های خود دچار نقصان هستند این فعالیت‌ها باید به سمع مردم برسد تا از این طریق دارالقرآن‌ها به مردم شناسانده شوند.
شیرخانی ادامه داد: برخی از برنامه‌ها نیازی به امکانات سخت‌افزاری ندارد، بلکه همت می‌خواهد، ارتباط مدیر دارالقرآن با خانواده و مدیران مدارس باید بهبود یابد، مدیران دارالقرآن‌ها باید در جلسات مدیران مدارس حضور داشته باشند و از مدیریت مدارس بخواهند برخی از جلسات را به میزبانی دارالقرآن برگزار کنند، همچنین دانش‌آموزان موفق دارلقرآن‌ها را به مدیران مدارس بشناسانند.
این مقام مسئول افزود: اگر نگاه مدیران مدارس به دارالقرآن‌ها تغییر کند مدیر مدرسه نیز با آرامش بیشتری پذیرای دارالقرآن‌ها می‌شود؛ لذا اولین قدم، ایجاد ارتباط خوب با مدیران مدارس است، متأسفانه بسیاری از این مدیران حتی از وجود دارالقرآن‌ها بی‌اطلاع هستند این نشان از کاستی در مدیریت دارالقرآن دارد.
وی ادامه داد: دوم اینکه مدیران دارالقرآن‌ها باید با خانواده‌ها ارتباط داشته باشند، برخی از خانواده‌ها به این باور رسیده‌اند که باید فرزندان خود را در مدارس قرآنی و دارالقرآن‌ها ثبت‌نام کند تا خیالشان نسبت به تربیت و اخلاق فرزندان راحت باشد این باور به واسطه شناختی که از دارالقرآن‌ها و مدارس قرآنی به خانواده‌ها داده می‌شود به وجود می‌آید دارالقرآن‌ها باید با خاواده‌ها و مدارس قرآنی اطراف خود ارتباط داشته باشند.
معاون پرورشی فرهنگی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش استان مرکزی افزود: همچنین مدیران دارالقرآن‌ها باید از انجمن مربیان دعوت کنند تا در جلسات حضور داشته باشند باید دیوار بین خانواده‌ها و دارالقرآن‌ها برداشته شود خانواده‌ها به صورت مستقیم در جریان برنامه‌های این مراکز قرار گیرند، به گونه‌ای که خانواده برای ثبت‌نام فرزندان خود در دارالقرآن‌ها احساس نیاز کند. 
وی با تأکید بر اینکه خانواده‌ها این باور را دارند که نزدیک شدن به قرآن مصونیت می‌آورد و زمینه این نزدیکی باید توسط دارالقرآن‌ها ایجاد شود ادامه داد: اگر جریان سازی قرآنی توسط مدیران دارالقرآن‌ها ایجاد شود و رابط خوبی با خانواده و مدیران مدارس داشته باشند، بسیاری از مشکلات سخت‌افزاری این مراکز نیز حل خواهد شد و نذورات و نیات واقفین به سمت این مراکز هدایت می‌شود، با توجه به اینکه آموزش‌وپرورش مورد وثوق مردم است باید از این اطمینان و ظرفیت خیرین نهایت استفاده را در جریان‌سازی قرآنی کرد.
شیرخانی افزود: مدیران دارالقرآن‌ها نباید کار خود را به ساعات خاص خلاص کنند همچنین جنبه‌های دیگر تربیتی مانند هنر را نیز باید وارد امور قرآنی کنند، فضای دارالقرآن‌ها باید با نشاط باشد، متأسفانه برخی از دانش‌آموزان وقتی نام محفل قرآن به گوششان می‌خورد  یاد مراسم ختم می‌افتند این مدیران قرآنی هستند که باید نگاه دانش‌آموزان را نسبت به برنامه‌های قرآنی تغییر دهند و فضای قرآنی را یک فضای با نشاط ترسیم کنند.
وی تصریح کرد: فضای دارالقرآن باید تمیز، زنگ‌آمیزی شده و با نشاط باشد به نحوی که دانش‌آموز به آن محیط احساس تعلق کند و خانواده خود را تشویق به حضور در چنین فضایی کند. بسیاری از کارهای ساده می‌تواند در این فضاسازی کمک و دانش‌آموز را جذب کند.
معاون پرورشی فرهنگی اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش استان مرکزی در پایان گفت: هدف اصلی دارالقرآن‌ها تربیت نیروی متخصص در رشته‌های قرآنی است ما در رشته پژوهش مسابقات قرآن رتبه اول را داریم اما در بخش آوایی مسابقات دچار نقص هستیم، که دارالقرآن‌ها می‌توانند این نقص را جبران کنند.
مطالب مرتبط
captcha