مبنای آموزش عربی در مدارس فهم قرآن است
کد خبر: 3531242
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸
عرفانی‌نسب:

مبنای آموزش عربی در مدارس فهم قرآن است

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کریم گفت: فعالان حوزه آموزش عمومی قرآن، درس عربی را زبان فهم قرآن می‌دانند، قرار نیست عربی را برای فارغ‌التحصیل شدن یا کسب نمره قبولی و مکالمه بخوانیم؛ بلکه درس عربی را لازمه فهم زبان قرآن می‌دانیم.

سالار عرفانی‌نسب، مشاور معاون پرورشی وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کریم، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، بابیان اینکه آموزش‌وپرورش در چند سال اخیر به تکالیف خود به درستی عمل کرده، گفت: برنامه‌های این وزارتخانه در قالب دو برنامه آموزش‌های رسمی و غنی‌سازی اوقات فراغت تعریف شده است.
وی هدف از آموزش‌های رسمی را تدریس کتب درسی آموزش قرآن در پایه‌های مختلف دانست و ابراز کرد: غنی سازی اوقات فراغت از جمله تشویق دانش‌آموزان جهت حضور در دارالقرآن‌ها و مدارس قرآنی از جمله اقدامات بسیار مشهود این وزارتخانه و ادارات تابعه است.
عرفانی‌نسب تصریح کرد: گستردگی فعالیت کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن باعث شده  که خدمات آموزش عمومی قرآن در رشته‌های مختلف را برحسب ماهیت کار به آموزش‌وپرورش بسپاریم، خوشبختانه این نهاد نیز با قدرت در بخش آموزش وارد شده است.   
رئیس کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کریم در ادامه از تمام دستگاه‌های فعال در حوزه قرآن خواستار همراهی با آموزش‌وپرورش در راستای تحقق اهداف نُه‌گانه آمورش عمومی قرآن کریم شد و اضافه کرد: اگر دستگاهای متولی و عضو کارگروه آموزش عمومی قرآن در زمینه نشر مفاهیم و فراگیری عمومی به کمک این اداره بیایند امید است شاهد تولید و نشر فرهنگ قرآنی در جامعه باشیم.
عرفانی‌نسب تصریح کرد: ظرفیت‌های خوبی در قوانین و مقررات مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد که برای همه دستگاه‌ها در حوزه آموزش عمومی قرآن در نظر گرفته شده و تکلیف هرکدام نیز تعیین شده است، با محول شدن این تکالیف، دستگاه‌ها باید به نوعی سهمی در تحقق اهداف آموزش عمومی بر عهده بگیرند تا شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی تسری پیدا کند.
این مقام مسئول بااشاره به ضعف برخی دانش‌آموزان در روخوانی قرآن، اظهار کرد: در مدارس دانش‌آموزان با استعداد و انگیزه بیشتری با خاستگاه‌های اعتقادی محکم‌تری وجود دارند که در حوزه دین از منابع غنی خانواده تغذیه می‌شوند و قطعاً سطح این دانش‌آموزان با دانش‌آموزی که سطح دینی خانواده‌اش پایین است فرق دارد.
عرفانی‌نسب در ادامه برلزوم حمایت و کمک خانواده در حوزه آموزش عمومی قرآن تأکید کرد و گفت: خوشبختانه این وزارتخانه در حوزه توسعه آموزش عمومی قرآن خدماتی ارائه داده، اما با وجود برگزاری دوره‌های یکسان میزان بهره‌گیری دانش‌آموزان از کلاس‌ها متفاوت است، برخی از دانش‌آموزان حافظ و عده‌ای قاری ممتاز می‌شوند، اما برخی دیگر در حد روخوانی و و روان‌خوانی باقی می‌مانند.
 وی افزود: خواهش بنده از خانواده‌ها این است که در کنار انتظاری که از آموزش و فراگیری سایر دروس از فرزندان خود دارند به همین میزان و حتی بیشتر بر آموزش‌های قرآنی تأکید داشته باشند که آنها در طول سال تحصیلی بهره کافی را از این نعمت الهی ببرند.
عرفانی‌نسب بهترین دوست و امن‌ترین پناهگاه برای نوجوانان با شرایط اجتماعی کنونی را کلام وحی عنوان کرد و گفت: به هر میزان که توانایی خود برای تجهیز دانش‌آموزان را ارتقا بخشیم به همان اندازه آنها را با آموزه‌های دینی آشنا و مأنوس و از آسیب‌های اجتماعی دور کرده‌ایم.
وی بابیان اینکه تأکید خانواده‌ها بر فراگیری فرزندان در حوزه زبان‌های خارجی قابل درک است، اظهار کرد: فراگیری علوم دینی و رشته‌های قرآنی باید در سبد آموزشی خانواده‌ها قرار گیرد، دانش‌آموزان به همان اندازه که باید از علوم تجربی و نظری آگاهی داشته باشند باید به همان اندازه از علوم دینی و اسلامی بهره ببرند ما همواره به دانشمندان متخصص متعهد نیازمندیم؛ لذا خانواده باید بخشی از هزینه‌کردهای آموزشی را به آموزش مفاهیم قرآنی اختصاص دهد.
عرفانی‌نسب بااشاره به اینکه فعالان حوزه آموزش عمومی قرآن، درس عربی را زبان فهم قرآن می‌دانند، تصریح کرد: قرار نیست ما درسی مانند عربی را برای فارغ‌التحصیل شدن یا کسب نمره قبولی یا مکالمه بخوانیم؛ بلکه درس عربی را مقوی و مغذی برای فهم زبان قرآن می‌دانیم، امروز در آموزش مبانی عربی از واژه‌های قرآنی بیشتری استفاده می‌شود که به فهم و درک هرچه بیشتر آیات قرآن کمک می‌کند.
مشاور معاون پرورشی وزیر آموزش‌وپرورش در پایان، بابیان اینکه درس عربی کمک می‌کند تا دانش‌آموز بتواند قرآن را روان‌تر بخواند و همین عامل نیز زمینه درک مبانی قرآن را فراهم می‌کند، تصریح کرد: تمام تلاش ما براین است که با کمک خانواده‌ها نسلی قرآنی، اخلاق‌مدار و پیرو مبانی الهی تربیت کنیم، این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه همگی دست در دست هم گذاریم و جامعه‌ای با شاخصه‌های اصیل قرآنی بسازیم.
مطالب مرتبط
captcha