جامعه هدف کمیسیون آموزش عمومی قرآن تمام اقشار مردم است
کد خبر: 3504479
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۱
عرفانی‌نسب:

جامعه هدف کمیسیون آموزش عمومی قرآن تمام اقشار مردم است

گروه فعالیت‌های قرآنی: عرفانی‌نسب، رئیس کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کریم تأکید کرد: کمیسیون آموزش عمومی تمام اقشار مختلف مردم را در بر می‌گیرد، نه فقط قشر دانش‌آموز و فرهنگی را، این کمیسیون دارای اهداف 9 گانه است که باید مورد دقت اعضاء قرار گیرد.

به‌ گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، سالارعرفانی‌نسب مشاور معاون پرورشی وزیر آموزش‌و‌پرورش و رئیس کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کریم،  امروز، 17 خردادماه در اولین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کریم که با حضور تعدادی از اعضای کمیسیون در اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان مرکزی برگزار شد گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ضرورت تعلیم در عرصه‌های مختلف کشور به ویژه در عرصه فرهنگی اجتناب‌ناپذیر بود به خاطر این ضرورت و درک این شرایط حضرت امام خمینی(ره) فرمان تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی را در سال 59 صادر فرمودند.
وی اضافه کرد: شورای عالی فرهنگی به ریاست دکتر روحانی، رئیس جمهور انجام وظیفه می‌کند، این شورا برنامه‌های فرهنگی را در راستای اشاعه فرهنگ اسلامی-ایرانی پیش می‌برد شورای عالی انقلاب فرهنگی 11 شورا دارد که یکی از شوراهای تاثیرگذار در راستای مصوبه 643 جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی در کشور است.  
رئیس کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم تصریح کرد: این شورا در شورای عالی انقلاب فرهنگی مستقر است و یکی از بهره‌های آن تدوین سند منشور توسعه فرهنگ قرآنی بود که این منشور در سال 89 در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک سند فاخر در جهت توسعه فرهنگ قرآنی تدوین و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.
عرفانی‌نسب افزود: در راستای این منشور سه کمیسیون تحت عنوان کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور به ریاست وزیر آموزش‌وپرورش، کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن به ریاست وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی و کمیسیون توسعه پژوهش‌وآموزش عالی با مدیریت وزیر علوم و تحقیقات تشکیل شده است.
این مقام مسئول با تأکید بر این نکته که کمیسیون آموزش عمومی قرآن تمامی اقشار مختلف مردم را در بر می‌گیرد، نه تنها قشر دانش‌آموز و فرهنگی را، اظهار کرد: آموزش عمومی قرآن دارای اهداف 9گانه است که باید در این کمیسیون مورد توجه قرار گیرد.
وی در ادامه از برگزاری جلسات کمیسیون به صورت ماهیانه خبر داد و گفت: شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی در معاونت پرورشی وزارت آموزش‌وپرورش دبیرخانه‌ای را تعریف کرده که به عنوان دبیرخانه کمیسون آموزش عمومی قرآن مسولیت و اجرای مصوبات را برعهده دارد.  
به گفته عرفانی‌نسب تقویت ایمان و گرایش به قرآن و عترت، اعتقاد جامع، توانایی خواندن قرآن کریم با رعایت حروف و حرکات، درک معنای ظاهری آیات قرآن، التزام به فراگیری آیات، توانمندی در فهم آیات و کسب قدرت اندیشه در قرآن از اهداف 9گانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن است.
رئیس کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم در ادامه با اشاره به بحث حفظ قرآن به عنوان یکی از منویات رهبری افزود: حفظ کلام وحی در دو شاخصه حفظ سه جزء به صورت عمومی و بیشتر از سه جزء به صورت تخصصی تعریف می‌شود، فعالیت ما بیشتر در حوزه برقراری انس هرچه بیشتر عموم به درک مبانی قرآن، کسب توانایی در استفاده از ترجمه و اشتیاق به شنیدن آیات این مصحف شریف دسته‌بندی می‌شود.
عرفانی‌نسب اضافه کرد: تبعیت از قرآن و عترت و پیاده‌سازی آموزه‌های قرآن در مراحل زندگی سبب می‌شود تا مردم با سبک زندگی قرآنی بیشتر آشنا شوند، ازاین رو اگر آموزش در اختیار عموم باشد قطعاً جامعه‌ای قرآنی خواهیم داشت.
رئیس کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم با اشاره به اینکه 7 کارگروه ویژه کمیسیون آموزش عمومی قرآن را حمایت می‌کنند، از کارگروه برنامه‌ریزی آموزشی، کارگروه تأمین نیروی انسانی، کارگروه مدیریت پشتیبانی، ارزیابی عملکرد، روابط عمومی امور بین‌الملل، کارگروه تدوین اسناد راهبردی به عنوان نیروهای مهم این کمیسیون یاد کرد.
عرفانی‌نسب برلزوم برگزاری جلسات منظم با حضور اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی تأکید کرد و گفت: این جلسه در استان‌ها به ریاست نماینده ولی‌فقیه، استاندار در حکم نائب رئیس و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکم دبیر برگزار می‌شود.
وی در ادامه افزود: براساس دستورالعمل ابلاغ شده در بند یک ماده 6 تاکید بر تشکیل کارگروه سه گانه کمیسون در سطح استان‌ها شده است و همان چیزی که در سطح کشور برگزار می‌شود، متناظراً همین کارگروه و کمیسیون به همان ترتیب در استان‌ها باید  تشکیل شود.
عرفانی‌نسب گفت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی مصوب کرده است که این سه کارگروه در استان فعال باشد ما برای اینکه در استان کمیسون آموزش عمومی را داشته باشیم دستورالعمل جامع و کاملی را صادر و به اعضاء نیز ابلاغ کرده‌ایم.  
مشاور معاون وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه مدیرکل آموزش‌وپرورش دغدغه‌های خاص خود در زمینه‌های تعلیمی و تربیتی را دارد، گفت: مدیرکل آموزش‌وپرورش در کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن مسئولیت راهداری و هماهنگی برنامه‌ها را دارد باید تمامی دستگاه‌ها دست در دست هم گذارند و با ایجاد هم‌افزایی مشارکت و هماهنگی داشته باشند نه اینکه تمام مسئولیت‌ها بر عهده آموزش‌وپروش بیافتند.
وی تصریح کرد: همه دستگاه‌ها بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید سهم خود در تحقق اهداف آموزش عمومی قرآن  عهده‌دار شوند، کمااینکه عهده‌دار نیز هستند، بسیاری از دستگاه‌ها فعالیت قرآنی انجام می‌دهند که امیدست با مشارکت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ها پربارتر برگزار شود.
عرفانی‌نسب با تأکید بر نقش اوقاف در کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن گفت: اوقاف به عنوان یکی از مجریان اصلی برنامه‌های قرآنی باید همکاری خوبی با این کمیسیون داشته باشد، با استفاده از این پتانسیل در کنار ظرفیت بسیج، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، اداره‌کل ورزش و جوانان قطعاً شاهد شکوفایی بهتر فعالیت‌های قرآنی در سطح کشور خواهیم بود.
وی بیان کرد: یکی از وظایفی که این کارگروه برعهده دارد ساماندهی فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌های مختلف است، دستگاه‌هایی که برنامه قرآنی را در راستای اهداف آموزش عمومی برگزار می‌کنند مکلف هستند گزارش برنامه‌های خود را به دبیرخانه کمیسیون که به ریاست مدیرکل آموزش‌وپرورش است ارائه دهند.
عرفانی‌نسب با اشاره به اینکه تعیین و معرفی نمایندگان ثابت، تام‌الاختیار، با انگیزه و کارشناس از سوی دستگاه‌های عضو کمیسیون یکی از ضروریات است، اظهار کرد: از شرح وظایف دبیرخانه ابلاغ به موقع و پیگیری مصوبات است، دیبرخانه استانی موظف است تصمیمات این جلسات را به دبیرخانه کشور ارائه دهد تا بدین وسیله کمیسیون مورد ارزیابی سالیانه قرار گیرد.
وی استفاده از ظرفیت موقوفه‌های قرآنی را از راهکارهای مناسب جهت توسعه فرهنگ قرآنی خواند و ابراز کرد: عقدتفاهم‌نامه اوقاف و آموزش‌وپرورش و واگذاری مسابقات قرآن شکوفه‌ها به این نهاد فرصت خوبی است تا رشد فعالیت‌های قرآنی باشیم، اما این بسترسازی و استفاده از ظرفیت اوقاف به اینجا ختم نشده و نباید از نقش کلیدی امامزادگان غافل شد.
عرفانی‌نسب از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان، دبیر کارگروه ترویج و تبلیغ و صادرکننده مجوز مؤسسات قرآنی خواستار استفاده از ظرفیت‌های موجود در راستای تحقق اهداف آموزش عمومی قرآن شد.
وی تصریح کرد: اداره‌کل تبلیغات اسلامی مأموریت توسعه فرهنگ قرآنی را نیز برعهده دارد، این سازمان دارای مربیان حاذق و توانمندی است که می‌توانند به رشد فعالیت‌های قرآنی کمک کنند، اگر قرار است کار قرآنی انجام شود لازمه آن داشتن نیروی توانمند و حاذق قرآنی است، آموزش قرآن‌ باید توسط افرادی صورت پذیرد که در این حوزه زیردست هستند.
عرفانی‌نسب ادامه داد: حوزه‌های علمیه با برخورداری از طلاب خواهر و برادر که در مجموعه دارند به عنوان مربی می‌توانند اثرگذار باشند، ما امکان برپایی دوره‌های آموزشی برای قرآن‌آموزان را فراهم می‌‌کنیم ولی مربیان حوزه باید بیایند و آموزش دهند.
وی اضافه کرد: صدا وسیما بر اساس شورای عالی انقلاب فرهنگی و اهداف 9 گانه شورای آموزش عمومی قرآن تکالیفی دارد، در قانون بند 5 ، صدا و سیما مکلف است از طریق همه شبکه‌ها نسبت به ترویج و تبلیغ آموزش قرآن در راستای اهداف آموزش عمومی فعالیت داشته باشد، خوشبختانه اقدامات خوبی هم صورت گرفته که استان‌ها نیز باید از این ظرفیت نهایت استفاده را ببرند.
عرفانی‌نسب از بسیج به عنوان پتانسیل دیگر جهت رشد و توسعه فعالیت قرآنی یاد کرد و افزود: بسیجیان هم تجارب خوب و هم ظرفیت خوبی دارند، با بهره‌گیری از این ظرفیت می‌توانیم در اهداف 9گانه آموزش عمومی قرآن بهره جامعی ببریم.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها و مشارکت نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها در شورای توسعه آموزش عمومی قرآن بسیار حائز اهمیت است، هنوز دانشگاهیان به فراگیری علوم قرآنی مانند روخوانی و روان‌خوانی علاقه نشان می‌دهند، با استفاده از ظرفیت کمیسیون آموزش عمومی قرآن می‌توانیم گام‌های بلندتری برداریم.
عرفانی‌نسب برحضور نماینده‌ای از سوی استاندار و نماینده ولی‌فقیه در این جلسات تأکید کرد و گفت: همسو بودن خدمات را به نقطه کمال نزدیک‌تر می‌کند.
مشاور معاون پرورشی وزیر آموزش‌وپرورش در پایان بابیان اینکه بسیاری از فضائل اخلاقی و قرآنی در میادین ورزشی رونق می‌گیرد، استفاده از ظرفیت باشگاه‌های ورزشی در راستای توسعه فرهنگ قرآنی را حائز اهمیت دانست و افزود: به واسطه حضور طیف گسترده‌ای از جوانان و نوجوانان در باشگاه‌های ورزشی می‌توانیم از این اماکن به عنوان محلی برای توسعه فرهنگ قرآنی استفاده کنیم.
مطالب مرتبط
captcha