نگاهی به طرح‌های پیشنهادی کارگروه توسعه آموزش قرآن استان مرکزی
کد خبر: 3530001
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰

نگاهی به طرح‌های پیشنهادی کارگروه توسعه آموزش قرآن استان مرکزی

گروه فعالیت‌های قرآنی: دومین جلسه کارگروه توسعه آموزش عمومی قرآن کریم در استان مرکزی برگزار و اعضای حاضر در جلسه طرح‌های خود را برای دفاع در شواری توسعه فعالیت‌های قرآنی استان ارائه دادند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، دومین جلسه کارگروه توسعه آموزش عمومی قرآن کریم امروز، 23 شهریورماه با حضور اعضای کارگروه و با هدف بازخوانی طرح‌های قرآنی ارسال شده توسط اعضا به دبیرخانه و اولویت‌بندی آنها برگزار شد.
 علیرضا حاج‌علی‌بیگی معاون قرآن‌وعترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با اشاره به فعالیت‌ مؤسسات تحت نظارت این اداره‌کل گفت: از میان 32 طرحی که از جانب مؤسسات برای ارائه در این جلسه به دست ما رسیده تعدادی را بر اساس مأموریت و اهداف کارگروه آموزش توسعه عمومی قرآن انتخاب کرده‌ایم.
وی ادامه داد: تربیت مربی نهج‌البلاغه که خلاء آن به صورت جدی در استان احساس می‌شود یکی از طرح‌های مؤسسات است، دوره آموزشی حقیقت جاوید که به مقابله با شبهات قرآنی به ویژه در نسل جوان می‌پردازد و روشی ایجابی دارد، دوره آموزشی تاریخ و مفاهیم تشیع بر اساس آیات قرآن از دیگر طرح‌های مؤسسات قرآن تحت نظارت ارشاد است.
حاج‌علی‌بیگی افزود: دوره آموزشی تحت عنوان«نگرشی دیگر» که چند سال نیز سابقه برگزاری دارد در این دوره معارف قرآن در قالب کارگاه و طرفینی آموزش داده می‌شود، تفسیر موضوعی قرآن کریم بر اساس موضوعات مورد نیاز جامعه، دوره آموزشی آیه‌های فراموش شده که دانشجو محور است از طرح‌های پیشنهادی مؤسسات تحت نظارت اداره‌کل ارشاد است.
به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام اصغر سلطانی، معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان نیز در این جلسه با اشاره به برنامه‌های قرآنی اوقاف گفت: ما در ابتدا باید مراد از آموزش را مشخص کنیم مشکل عمده جامعه در حوزه قرآن روخوانی، روان‌خوانی و ترتیل است، باید تلاش کرد اولویت‌های آموزش مشخص شود و به سمتی حرکت کنیم که وقتی نوجوان با مدرک دیپلم فارغ‌التحصیل شد بتواند قرآن را صحیح قرائت کند.
نگاهی به طرح‌های پیشنهادی کارگروه توسعه آموزش قرآن استان مرکزی
وی ادامه داد: نمی‌توان انکار کرد که در بحث روخوانی و روان‌خوانی مشکل جدی داریم این امر در برخی رشته‌های مسابقات قرآن اوقاف که چندان تخصصی نیستند و جنبه عمومی دارند به خوبی قابل مشاهده است، متولیان باید برنامه‌های خود را به سمت آموزش عمومی قرآن سوق دهند و در مرحله بعد وارد مباحث تخصصی‌تر شویم.
این مقام مسئول افزود: در برنامه حفظ قرآن که اوقاف چند سالی متولی آن است موفقیت‌های خوبی به دست آمده تعداد شرکت کنندگان طرح تربیت حافظان قرآن امسال به 7 هزار نفر رسیده است و 60 درصد ثبت نامی‌ها در آموزن شرکت کرده‌اند این طرح همچنین از دغدغه‌های رهبری است که تحقق آن مستلزم همکاری و اعتبارات است.
حجت‌الاسلام سلطانی افزود: ما در 5 سال اجرای طرح تربیت حافظان قرآن کریم ریالی از منابع دولتی استفاده نکرده‌ایم و اعتبارات یا از منابع داخلی تأمین شده یا از طریق مجوزهای سازمان اوقاف در بحث درآمد موقوفات، هر ساله آزمون این طرح به صورت سراسری برگزار و علاوه بر گواهی‌نامه جوایز معنوی هم به شرکت‌کنندگان داده می‌شود، در کنار 11 رشته این آزمون استعدادیابی قرآنی نیز انجام می‌شود همچنین طرح حفظ موضوعی قرآن با محوریت 300 آیه از دیگر برنامه‌های اوقاف است.
معاون فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان افزود: طرح دیگر اوقاف مسابقات قرآن است که از شهرستانی تا کشوری انجام می‌شود این مسابقات علاوه بر جنبه رقابتی ایجاد انگیزه و آموزش هم دربر دارد و نخبگان قرآنی استان و کشور را معرفی می‌کند داوران مسابقات نیز در هر رشته نکات آموزشی و فنی را به متسابقان گوشزد می‌کنند.
وی تصریح کرد: همچنین تربیت مربیان قرآن کریم از دیگر طرح‌های اوقاف است؛ در حال حاضر حدود 500 مربی که حداقل 5 جزء از قرآن را حفظ هستند با ما در اراتباط هستند که 300 نفر از آنها در دوره‌های تخصصی تربیت مربی حفظ آموزش دیده‌اند این طرح برای تداوم نیازمند بودجه است. همچنین برگزاری محافل انس با قرآن کریم از طرح‌هایی است اوقاف با حضور عموم مردم و قاریان بین‌المللی و مصری برگزار می‌کند.
نگاهی به طرح‌های پیشنهادی کارگروه توسعه آموزش قرآن استان مرکزی
به گزارش ایکنا؛ نصرالهی نماینده اداره‌کل ورزش و جوانان نیز در این جلسه در ارائه طرح‌های پیشنهادی این اداره‌کل گفت: حمایت از  3 ثمن‌ در حوزه آموزش روخوانی، روان‌خوانی و مسابقات قرآن زیر نظر اداره‌کل ورزش و جوانان از طرح های این اداره‌کل است. ما همچنین مسابقات قرآن ویژه جوانان و ورزشکاران را داریم که در سطح استان برگزار می‌شود و هر ساله نمایندگانی برای حضور در مرحله کشوری معرفی می‌شوند.
نگاهی به طرح‌های پیشنهادی کارگروه توسعه آموزش قرآن استان مرکزی
به گزارش ایکنا؛ ولیخانی نماینده صدا و سیمای استان نیز در این جلسه گفت: این ارگان آمادگی خود را در تولید برنامه قرآنی رادیویی و تلویزیونی در قالب مسابقه با هدف آشنایی نوجوانان با مفاهیم و تقویت ایمان اعلام می‌کند، همچنین معرفی الگو و نخبگان قرآنی و آموزش‌های غیر مستقیم در حوزه تدبر در قرآن و اجرای طرح قرآنی والعصر ویژه کودکان را به کارگروه پیشنهاد می‌دهد.
به گزارش ایکنا؛ نماینده سازمان بسیج دانش‌آموزی نیز در این جلسه گفت: برنامه‌ای که امسال برای دانش‌آموزان داریم تداوم آموزش‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن است که در قالب حلقه‌های صالحین که هر گروه دارای 15 تا 20 عضو است تعریف می‌شود سرگروه‌ها آموزش‌های قرآنی را به اعضا می‌دهند. همچنین طرح حفظ قرآن ویژه دانش‌آموزان که برای گروه‌های سنی مختلف تقسیم‌بندی شده حفظ موضوعی برای دانش‌آموزان راهنمایی، حفظ جزء 30 ابری دبیرستانی‌ها و درک معانی قرآن برای مقطع ابتدایی.
به گزارش ایکنا؛ خان‌آبادی، نماینده اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان نیز در این جلسه گفت: ابتدا باید به آموزش عمومی قرآن توجه کرد و در گام بعدی وارد مباحث تفسیر و عترت شد طرح‌هایی که اداره‌کل تبلیغات پیشنهاد می‌دهد یکی طرح ارتقاء و بازآموزی معلمان قرآن کریم است که با وجود تمام تلاش‌هایی که شده سطح علمی برخی معلمان قرآن چندان مطلوب نیست و نمی‌توان از چنین معلمی انتظار تربیت دانش‌آموز ممتاز قرآنی داشت.
 وی افزود: دیگری طرح تربیت قرآن ویژه طلاب حوزه علمیه است، با توجه به اینکه تأثیر این قشر در ترویج روخوانی قرآن بالاست افزایش مهارت علمی طلاب بسیار مهم است.
به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام حسینی‌پور، نماینده حوزه علمیه نیز در این جلسه گفت:  فعالیت‌های فرهنگی با بخشنامه رونق نمی‌گیرد بلکه باید با جان و دل وارد میدان شد با توجه به آمارهایی که متولیان قرآن می‌دهند تا به حال باید استان مرکزی از استان‌های پیشرو در امر قرآن می‌شد و تقریباً مشکلی در این زمینه نباید نداشته باشیم اما واقعیت امر اینگونه نیست.
نگاهی به طرح‌های پیشنهادی کارگروه توسعه آموزش قرآن استان مرکزی
وی افزود: باید هماهنگی و تعریف وظایف میان اعضاء وجود داشته باشد ما مشکل اعتبار نداریم بلکه مشکل اصلی در حوزه فرهنگ و قرآن مدیریت نادرست است متأسفانه فهم قرآن نادیده گرفته شده، مراد ما از آموزش قرآن باید فهم آن باشد نه صرف تلاوت، معرفی شخصیت‌های قرآنی، تقویت و حمایت از آنها، برگزاری جلسات خانگی قرآن که دوره آموزشی آن برای طلاب برگزار شده است و در حال حاضر نیز این جلسات برگزاری می‌شوند از طرح‌های پیشنهادی حوزه علمیه است.طرح امین نیز با جامعه هدف دانش‌آموزان در مدارس با همکاری آموزش‌وپرورش هر ساله برگزار می‌شود.
به گزارش ایکنا؛ طباطبایی رئیس مرکز قرآن، عترت و نماز اداره‌کل آموزش و پرورش نیز با اشاره به برنامه‌های قرآنی این اداره‌کل گفت: با توجه به اینکه آموزش‌وپروش تشکیلات گسترده‌ای در سراسر استان دارد می‌تواند در دورترین نقاط روستایی نیز آموزش قرآنی ارائه دهد. وی افزود: ما 21 دارالقرآن در استان داریم و می‌توانیم ساختمان آموزش‌وپرورش را به شکل قانونی برای توسعه آموزش قرآن در اختیار سایر نهادها قرار دهیم، به این شکل که دارالقرآن‌ها در مناطق مختلف شعبه جدید ایجاد کنند و سایر ملزومات تشکیل کلاس قرآن مانند مربی را سایر نهادها تقبل نمایند مدارس ما این آمادگی را دارد که با ایجاد شعبه جدید دارالقرآن و همکاری با سایر نهادهای عضو کارگروه خدمات آموزشی ارائه دهند.
طباطبایی ادامه داد: آموزش روش‌های استعدادیابی قرآن به مربیان پرورشی مدارس با همکاری نهادهایی که در این زمینه تبحر دارند، برگزاری کلاس‌های تخصصی ویژه مربیان قرآن از دیگر طرح‌های این اداره‌کل است، ما در استان 16 مدرسه قرآن با 2500 دانش‌آموز داریم و 150 معلم آموزش این افراد را برعهده دارند؛ لذا می‌توان از این پتانسیل استفاه کرد و با آموزش تخصصی به معلمان، آینده 2500 دانش‌آموز قرآنی را بیمه کرد. حفظ موضوعی قرآن نیز که سال گذشته 12 هزار شرکت کننده داشت ولی متأسفانه جای کلاس آموزشی در این آزمون خالی است که با همکاری سایر نهادها می‌توان این دوره‌ها را برگزار کرد.
نگاهی به طرح‌های پیشنهادی کارگروه توسعه آموزش قرآن استان مرکزی
به گزارش ایکنا؛ در پایان جلسه سه اولویت برای این کارگروه و طرح‌های ارسالی در نظر گرفته شد؛ گسترش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه معلمان قرآن به معنای عام و تقویت حافظان قرآن کریم. همچنین مقرر شد طرح‌های زیر به صورت کامل برای دفاع در شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی به دبیرخانه ارسال شود:
برگزاری دوره‌های مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه از طرق مؤسسات تحت نظارت ارشاد، تقویت طرح حافظان قرآن، مسابقات و تربیت مربی زیر نظر اوقاف، تقویت مسابقات و حمایت از ثمن‌های قرآنی اداره‌کل ورزش و جوانان، تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در قابل مسابقه و معرفی نخبگان قرآنی به همت صدا و سیمای استان، ارتقاء و بازآموزی معلمان قرآن و طلاب به همت تبلیغات اسامی، آموزش طلاب و تقویت طرح امین پیشنهادی حوزه علمیه، تقویت مربیان حلقه‌های صالحین برای آموزش روخوانی، روان‌خوانی و حفظ قرآن کریم به همت سازمان بسیج دانش آموزی، بسط کلاس‌های آموزشی برای آحاد جامعه در شعب دارالقرآن‌ها و آموزش‌های تخصصی معلمان به همت آموزش‌وپرورش
مطالب مرتبط
captcha