اولین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کریم استان مرکزی تشکیل شد
کد خبر: 3504475
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹

اولین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کریم استان مرکزی تشکیل شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: اولین جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کریم زیر نظر شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی استان مرکزی برگزار و اعضاء نظرات خود را درباره خط مشی کارگروه و فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌های عضو اعلام کردند ضمن اینکه اعضای غایب جلسه کم نبود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، اولین جلسه کارگروه توسعه آموزش عمومی قرآن کریم به ریاست فولادوند، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان مرکزی، شیرخانی قائم مقام کارگروه و اعضای کمیسیون آموزش شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان برگزار شد که بعد از اعلام نظر رئیس کارگروه هریک از اعضا نظرات خود را بیان کردند.
حاج علی بیگی دبیر شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی و معاون قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد استان در این جلسه گفت: استان مرکزی از اولین استان‌ها در پی‌گیری و راه‌اندازی منشور توسعه فعالیت‌های قرآنی در استان بود این منشور در سایر استان‌ها نیز از سال 91 به صورت جدی فعالیت خود را آغاز کرد.
وی ادامه داد: در ابتدای راه‌اندازی این شورا در استان، جلسات متعددی برگزار شد که می‌توانیم از دستاوردهای آن در ادامه راه استفاده کنیم، کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم که مسئولیت آن با اداره‌کل آموزش‌وپرورش است به نوعی زیربنایی‌ترین کمیسیون شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی به شمار می‌آید.
حاج علی بیگی تصریح کرد: هرچند سایر کمیسیون‌ها همچون تبلیغ و ترویج اهمیت و کارکرد خودشان را دارند اما اینکه دستگاه‌ها برای کمک به کمیسیون آموزش فراخوانده شده‌اند نشان از اهمیت این کارگروه دارد، شأن این کمیسیون تخصصی است که مباحث بعد از طرح و تأیید در آن به شورا منتقل شده و در صورت موافقت با طرح، از طریق رئیس شورا یعنی آیت‌الله دری نجف‌آبادی به صورت ابلاغیه درمی‌آید.
دبیر شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی استان افزود: در دستورالعمل شوار برنامه‌های آموزشی مربوط به خواندن و درک مفاهیم قرآن که با هدف انس با قرآن انجام می‌شود دارای کدهای مشخصی است ما اگر بخواهیم آحاد جامعه را به عنوان مخاطب این کمیسیون درنظر بگیریم نتیجه مطلوب به دست نمی‌آید.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد استان مرکزی ادامه داد: به عقیده بنده اگر هدف این باشد که مخاطب آموزش‌وپرورش در کمیسیون آموزش آحاد جامعه باشد خود همین دانش‌آموزان به لحاظ ارتباط با خانواده و جامعه و در نهایت در سنین بزرگسالی به نوعی عموم جامعه محسوب می‌شوند و هدف کمیسیون را تأمین می‌کنند.
وی افزود: بهتر است برای شروع، مخاطبان این کمیسیون را همان مخاطبان فعلی آموزش‌وپرورش یعنی دانش‌آموزان قرار دهیم، ضمن اینکه باید دستگاه‌ها به کمک این ارگان بیایند و نگاه مادی صرف هم به شورا و کمیسیون نداشته باشند چراکه اعتبار مالی شورا چندان قابل توجه نیست لذا باید به سمت کمک فکری و کارشناسی شده برویم.
حاج علی بیگی ادامه داد: وظایف کلی شورا در 3 سطح ساماندهی، فرهنگ‌سازی و نظارت و پیگیری تعریف شده است و مصوبات کمیسون و شوراها باید در راستای چشم‌انداز و وظایف خود کارگروه‌ها باشد، در کمیسیون آموزش عمومی نیز  کدهای آموزش مشخص است، اگر هدف خواندن و درک کلی و عمومی قرآن باشد اهداف تأمین می‌شود ضمن اینکه باید هر یک از دستگاه‌های عضو با توجه به پتانسیلی که دارند در دو سطح اجرایی و چشم‌انداز شورا و کمیسیون کمک کنند.
این مقام مسئول تأکید کرد: مخاطب قرار دادن عموم جامعه در گام اول چندان عملیاتی به نظر نمی‌رسد و بهتر از قشر دانش‌آموزان به عنوان مخاطبان این کمیسون شروع کنیم.
به گزارش ایکنا؛ حسین محمدی مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: اگر حوزه فعالیت این کارگروه و آموزش‌وپرورش محدود به دانش‌آموزان باشد رفته رفته به رسالت خودمان عمل کرده‌ایم و در درازمدت به آنچه باید خواهیم رسید چراکه دانش‌آموزان امروز جوانان و بزرگسالان فردا هستند البته این کار در دراز مدت ثمر خواهد داد.
وی افزود: مخاطب قراردادن عموم مردم دامنه کار آموزش‌وپرورش و این کمیسون را گسترده می‌کند، ضمن اینکه به نوعی موازی‌کاری نیز هست چراکه سایر ارگان‌ها اقشار غیردانش‌آموز را تحث آموزش‌های قرآنی قرار می‌دهند اگر ما این کار را از سال‌های قبل انجام می‌دادیم امروز با مشکل فرهنگ قرآنی در بین بزرگسالان مواجه نبویم آموزش‌وپرورش باید در همان ایام دانش‌آموزی آموزش‌ها قرآنی لازم را به مردم می‌داد.
محمدی تصریح کرد: هر دستگاهی که عضو این کمیسون است باید ببینید که چه میزان می‌تواند به آموزش‌وپرورش کمک کند ضمن اینکه باید شرایط برای همه دانش‌آموزان یکسان فراهم شود اینگونه نباشد که یک دانش‌آموز از امکانات و مربی متخصص برخوردار باشد و دانش‌آموز دیگری به دلیل فراهم نبودن شرایط یکسان نتواند استعداد قرآنی خود را شکوفا کند.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی مردمی استان مرکزی تصریح کرد: لازمه این کار این است که آموزش‌وپرورش بازوهای قوی داشته باشد، متأسفانه زیرساخت‌های آموزش قرآن برای آموزش‌وپروش فراهم نیست در بسیاری از مدارس قرآنی مربی قرآن متخصص وجود ندارد و حتی در برخی از آنها به دلیل کمبود نیرو از مربیانی استفاده می‌شود که نه تنها توان آموزش قرآن را ندارند بلکه خودشان نیازمند گذراندن دوره‌های آموزشی هستند.
محمدی گفت: باید زیرساخت‌های آموزش قرآن در آموزش‌وپرورش که همان معلمان قرآن هستند فراهم شود به گونه‌ای که همه دانش‌آموزان از معلم و شرایط قرآنی خوب به طور یکسان برخوردار شوند.
به گزارش ایکنا؛ در این جلسه نمایندگان اداره‌کل ورزش‌وجوانان، بسیج دآنش‌آموزی و صدا و سیمای استان، نظرات خود را درباره خط مشی کارگروه و اقداماتی که در حوزه قرآن انجام می‌دهند بیان و آمادگی خود را برای پیشبرد اهداف کارگروه کمیسیون آموزش توسعه عمومی قرآن کریم اعلام کردند، ضمن اینکه این جلسه غایبان بسیاری داشت از جمله اوقاف، تبلیغات، نماینده ولی‌فقیه، نماینده استاندار و نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها.
به گزارش ایکنا؛ فولادوند رئیس کمیسیون آموزش توسعه عمومی قرآن نیز در پایان جلسه مصوبات را اعلام کرد: آماده‌سازی برنامه زمانی بلند مدت جلسات آتی، معرفی نمایندگان ثابت اعضای کارگروه، اعلام فعالیت‌های قرآنی هر یک از دستگاه‌های عضو برای پرهیز از موازی‌کاری، ارائه پیشنهادات قرآنی فراتر از فعالیت‌های روزمره دستگاه‌های عضو.

مطالب مرتبط
captcha